Perhentian dag 4

26 augustus 2017 - Pulau Perhentian Besar, Maleisië

De regelmaat zoals gisteren beschreven is vandaag eigenlijk alleen onderbroken voor Johan en Merit. De cursus advanced duiken begon vandaag om 08.00 met een navigatie duik. We hebben Cedric als instructeur. Een Fransman die Engels spreekt, dan weet je het wel. En als je het niet weet, denk dan aan Allo allo. Het Engelse woord voor je luchtfles is "the tank". Als hij het nou ook zo zou uitspreken zou het geen enkel probleem zijn, maar hij maakt er "se tenke" van. En als je dan bij alles 3 seconden later pas beseft wat hij bedoelt loop je na 3 woorden al 9 seconden achter op zijn verhaal. Heel vermoeiend. Maar de goede man bedoelt het goed en heeft voldoende geduld om het nogmaals uit te leggen aan ons. We krijgen een korte uitleg waarna we op de boot stappen voor een tochtje van 10 minuten naar een ander eiland. Daar moeten we op de bodem een aantal navigatie oefeningen doen met een kompas en dat gaat prima. Hierna zwemmen we nog even langs een rif en loodt hij ons goed uit. Na 53 minuten zijn we weer boven en klimmen we weer in het bootje en varen naar de wal. In de avond nog een nachtduik en dan zitten er al weer 2 van de 5 duiken op. Nog net op tijd voor het ontbijt wat om 11.00 stopt sluiten Merit en Johan aan bij Marjon en Jessie. Hierna hebben we het dagprogramma weer opgepakt. Insmeren, en zwemmen. Theo, Ingrid en de kinderen blijven vanochtend op het strand bij hen in de buurt omdat daar meer schaduw is van de palmbomen en dat was geen slecht plan na de zonovergoten dag van gisteren. Als wij aan onze late lunch van 16.00 zien komen ze aangelopen. Ondanks dat ons eten op is blijven we nog even langer zitten om ons spelletje yatzee af te maken. Als Marjon, Jessie en Merit het strand weer opgaan blijft Johan nog even zitten om onder het genot van een bakkie zijn huiswerk voor de nachtduik nog even door te nemen. Merit had dit op het strand al gedaan. De zon had zich inmiddels verstopt achter een wolkendek. Wat rond de middag begon als sluierbewolking was nu een dicht, grijs wolkendek geworden. En het klinkt echt heel gek, maar als je dan uit die warme zee komt, is het soms echt even fris. De zee is hier constant 30 graden en als je er dan uitkomt en het is 24 met een windje staat gek genoeg het kippenvel op je armen. Johan en Merit lopen rond 18.00 terug naar het hutje om de spullen te pakken voor het duiken. En keurig op tijd bij de duikschool meldden ze zich. De duik voor vanavond wordt verplaatst omdat ze het weer niet helemaal vertrouwen. Zoals jullie ongetwijfeld duidelijk is, stormt en regent het hier elke dag 1 keer. Meestal begint dat tussen 18.00 een 22.00. Kijkend naar de wolken twijfelde ze of ze het moesten doen. En bij twijfel niet doen. In plaats van een nachtduik gaan we nu een andere duik doen. Morgenochtend om 08.00 eentje en rond 11.00 de tweede. Dat kunstje herhalen we maandag nog één keer een dan is het klaar. Wij hebben na de stormervaring van gisteren besloten om niet bij elkaar te gaan eten vanavond, Omdat we zo laat geluncht hebben schuiven we pas rond 21.00 aan voor het diner. Heerlijk gegeten weer vandaag. Het eten is hier duurder dan waar we ook in Maleisië hebben gegeten, maar het is echt heerlijk. Morgen maar eens kijken of we een beetje op tijd kunnen zijnvoor de BBQ. Je kan dan kiezen uit bijvoorbeeld 4 soorten vis, die wordt gewogen, gekruid zoals jij dat wilt en dan voor je gegrild. Maar dat kan ook met hele grote garnalen, inktvis, lamsvlees, groentespiezen of mooi bereidde aardappelen. Na deze maaltijd naar ons huisje gelopen en terwijl de tropische bui nu naar benden klettert maken Johan en Merit hun huiswerk voor de duiken van morgen en we chillen wat. Truste.

1. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    26 augustus 2017