Co van Kessel fietstocht

25 januari 2019 - Bangkok, Thailand

Heerlijk uitgeslapen vandaag, waarna we beneden in het hotel gegeten hebben. Het eten was prima.

We weten dat het gebeurt, maar als je er dan naast zit is het wel bijzonder. De backpackers die lowcost willen reizen. Het restaurant van ons hotel heeft een ingang in het hotel en één aan de straatkant bij het terras. Een jongedame loopt via de straat naar binnen en haalt bij het buffet 5 gebakken eieren. Gaat aan de tafel naast ons zitten, schept het eigeel eruit en eet 5 eiwitten op. Staat op en loopt weer naar buiten en verdwijnt in de drukte. Bizar, maar er zijn dus mensen die zo aan het reizen zijn en dit al maanden doen. Maar goed, wij hebben rustig gegeten en daarna nog even terug naar onze kamer om wat spulletjes te pakken. We worden om 12.30 bij Co van Kessel biketours verwacht voor een fietstocht door Bangkok van 5 uur en we hebben er zin in.

De grab is weer keurig op tijd en de rit duurt een dik half uur. Wat een drukte hier en wat een chaos. Het is hier zoveel erger dan in Kuala Lumpur. Bizar verschil. Maar goed, keurig op tijd melden we ons. En wij zijn de gelukkige die vandaag tot "team green" behoren. En vandaag zijn wij in handen van gids Cola (zo heet hij echt, maar we mochten hem ook fanta noemen).

Wat een enthousiasme. Deze man is echt gemaakt voor deze baan. Z'n babbel, z'n grapjes en uitstraling. Hij is gewoon een tourguide. En met een groepje van 10 mensen stappen wij op de felgele fietsen voor een tocht van 5 uur. We beginnen in Chinatown. En waar gisteren geen moer te doen was vanwege "budha day" was het nu het geweldige, drukke, kleurrijke, schreeuwerige, vieze, bizarre maar heerlijke wat je van een Chinatown verwacht. Smalle steegjes, drukke straten en hectisch verkeer. En wij? Wij fietsen er met een slakkengangetje tussendoor. Het is ons wel direct weer duidelijk dat wij Nederlanders beter zijn in fietsen dan andere Europeanen.

Het eerste half uur fietsen we dus door de gekte van het grootste Chinatown ter wereld en wij fietsen achter een Engelsman die als hij moet afstappen, iedere keer bijna letterlijk van z'n fiets dondert. Voor ons komisch, maar voor de man in kwestie niet zo, in de chaos. Want een voetje aan de grond is vaak nodig. Marjon en ik zitten allebei met een big smile op de fiets. Het is echt genieten. Straatjes zo smal dat de fiets er net door past. Langs huizen waartegen de auto onderdelen 4 meter hoog opgestapeld liggen. Het is werkelijk alsof je over je de schroothoop fietst, maar dan in een woonwijk. Je fietst bijna door de huiskamers van mensen die je lachend begroeten met een vrolijk "Sawadee kha(p)". Die extra (p) krijg je erbij als je een man bent, de vrouwen moet het met "kha" doen.

Cola is vrolijk en vertelt van alles over Bangkok en ineens gaat de stad voor ons meer leven. Het verhaal erachter is leuk om mee te krijgen en onderweg stoppen we regelmatig. Dan krijgen we wat water, dan gebakken bananen en dan weer een frisdrank. Het is buitengewoon goed verzorgd. We stoppen bij een grote tempel, met een 16 meter hoge boedha erin in een tempelcomplex wat bewust niet op de toeristische kaarten van Bangkok staat om ervoor te zorgen dat het niet zo druk wordt. Na anderhalf uur fietsen stoppen we bij een longtailboot en worden wij en de fietsen aan boord gehesen voor een tochtje van een half uur naar het landelijke gedeelte van Bangkok. Van de chaos van Chinatown naar de rust van het boerenland. Het is een verschil van dag en nacht. Heel bijzonder. We fietsen een uurtje door dit gebied waarna we de fiets aan de kant zetten bij een restaurant waar een maaltijd voor ons klaarstaat. En die is echt geweldig. Thaise curry met kip, kip met Basil, stir fried groenten, nou ja het kan niet op. En het is echt heerlijk. Als toetje vers fruit en na 3 kwartier stappen we weer op de fiets richting de boot, waar het hele circus weer wordt ingeladen voor de reis terug naar ons vertrekpunt. We varen over kanalen door woonwijken op palen waar mensen wonen in verschrikkelijke hutjes, afgewisseld met de prachtigste huizen aan het water. Het contrast is hier weer zo groot. De vervuiling in de kanalen is ook echt gigantisch. Wij kunnen in Nederland wel 10 cent moeten betalen voor ons plastic zakje, maar hier is het gebruik van plastic echt niet normaal. En daardoor de vervuiling ook niet. Alles drijft voorbij. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Aangekomen bij de pier is het nog een klein stukje en zijn we tegen 18.00 weer terug op ons vertrekpunt. Het was waanzinnig en kunnen het iedereen aanraden die ooit in Bangkok komt.

We bestellen weer een grab, voor ons ritje naar Khao San road. De drukste straat van Bangkok. Overdag is er niets te doen, maar na 18.00 wordt de boel daar wakker en is alles wat Bangkok zo leuk en zo slecht maakt daar te vinden. Je kunt er gewoon lekker bier drinken. Uit een glas of uit de navel of een andere lichaamsholte van een ladyboy. Je kunt er mango eten, maar ook gefrituurde schorpioen. Je kunt er genieten van de gekte en dat maakt het enorm leuk om overheen te lopen. Gelukkig lusten wij geen bier. En een cola en 1 mango later lopen we de straat weer uit. Via Rambuttri, een leuk uitgaansstraatje (is dat een woord?) lopen we terug naar ons hotel waar we lekker op ons bed ploffen na een waanzinnige leuke dag.

Truste en een dikke digitale knuffel

1. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    25 januari 2019
    Wat een belevenis weer en erg leuke foto’s.kus.
  2. Patricia:
    Super 👍😃
  3. Hans van der Linden:
    25 januari 2019
    Leuk verhaal van een mooie tocht in een wereldstad. De rest van de verhalen horen we wel bij thuiskomst.
  4. Ann:
    27 januari 2019