Perhentian dag 5

27 augustus 2017 - Pulau Perhentian Besar, Maleisië

07.00 de wekker voor Merit en Johan, vandaag moet er ontbeten worden voor de duik. Want er staan 2 duiken op het programma achter elkaar. De eerste is een duik rondom een pilaar die oprijst vanuit zee. 20 minuutjes met de speedboot vanaf ons plekje. Het zag er niet uit boven water. Een lelijke kale rots van 2 meter boven het water uit. Maar nadat we ons achterover van de boot lieten vallen ontvouwde zich een prachtig rif. Koraal in alle kleuren en omdat het een onbereikbare plek is voor snorkelaars, is het koraal ook in prachtige staat. We laten ons vanaf de boot direct de diepte inzakken. Normaal ga je overboord met een vest vol lucht en blijf je drijven om alles nog even af te stemmen waarna je je laat zakken. Nu gingen we overboord zonder lucht en zakte we gelijk die mooie wereld in. Heel veel vissen gezien en in alle kleuren en maten. Overal om je heen vis, het was echt prachtig. Na een duik van 54 minuten kwamen we weer boven en was het prettig terug varen. Daar even een half uurtje voor onszelf. Bij aankomst zat Marjon alleen op het terras aan het ontbijt. Jessie bleek ziek. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten en daardoor darmklachten. Heel vervelend, maar de medicijnen doen inmiddels hun werk een beetje gelukkig. En terwijl Johan en Merit zich voorbereiden voor de tweede duik leest Marjon in de zon haar boeken uit. De tweede duik is een driftduik, althans dat was de bedoeling. Maar er stond helaas niet zo veel stroming om je lekker mee te kunnen laten voeren langs de rotsen en over het rif. Wel weer een prachtige duik. Het eerste deel dus tussen gigantische rotsen door. Begroeid met van alles en nog wat. Het tweede deel weer over een prachtig koraalrif in mooie kleuren. Hier ook een stonefish gezien. Helaas bij beide duiken geen camera mee, zul je altijd zien natuurlijk. Op de eerste duik namelijk ook nog een Bamboo shark gezien, ook niet op de foto dus. Deze duik duurde 58 minuten, dus ook de ademhaling gaat steeds beter waardoor we langer onder water kunnen blijven. Morgen nog twee duiken, 1 diepe en 1 naar een wrak en dan mogen Johan en Merit zich advanced noemen. Bij terugkomst van de tweede duik staan Jessie en Marjon ze op te wachten. Jessie ziet er iets beter uit, maar voelt zich nog echt beroerd en gaat tijdens de lunch snel weer terug naar de kamer omdat ze zich slap voelt. Inmiddels schijnt de zon weer op volle toeren en Merit en Marjon gaan het er nog even van nemen op het strand. Johan blijft in de buurt van Jessie en facetimed even heerlijk met Stan, Lars en Lika. Het is toch wel heel fijn om ze even te kunnen zien, spreken en lachen terwijl je aan de andere kant van de wereld zit. De rest van de middag speelt zich voor de ene helft af op het strand en voor de andere helft in de kamer. Vandaag besluiten we vroeg te gaan eten. We willen BBQ 'en, toen we gisteren wilde bestellen moesten we 2 uur wachten. Dat gaat ons vandaag niet gebeuren. Jessie is ook mee en eet ook weer wat. Het is maar toast, maar het lukt. Het eten is echt heerlijk. Tiger prawns zo groot als de hand van Johan, inktvis en een red snapper. Allemaal heerlijk. Tijdens het eten zien we op tv hoe Max Verstappen voor de zoveelste keer uitvalt en raken we aan de praat met een groep Nederlanders. Wat verder volgt is een ontzettend gezellige avond met die mensen. Lol en gezelligheid voor tien, maar wat is het jammer dat Jessie op bed ligt. Die geniet ook altijd zo van dit soort spontane ontmoetingen. Hopelijk is ze er morgen weer lekker bij en voelt ze zich weer wat steviger. Morgen weer een vroege wekker voor de duiken, maar nu al veel zin in. Truste

1. Hans van der Linden:
    27 augustus 2017
    Dit moet wel een bijzondere ervaring zijn geweest. Jessie je hebt ook geen mazzel. Hoop dat jullie nog een paar leuke dagen zal hebben
    Weer een mooi verhaal.
  2. J.P. van Velzen van Velzen Smaling: