Laatste dag Tioman

19 augustus 2017 - Pulau Tioman, Maleisië

Merit en Johan hebben voor vanochtend een duik geboekt bij de duikschool waar Johan gistermiddag mee weg was. Na het ontbijt rustig die kant opgelopen. Alle uitrusting van Johan stond allemaal al klaar. Omdat Merit gisteren niet mee was moest zij alles nog even passen. Je hebt mooie duikpakken, hele mooie duikpakken maar je hebt ook echt verschrikkelijk lelijke pakken en die paste Merit. Nu kun je een pak ook aan hebben, maar je kunt hem ook dragen en shinen. En ook dat deed Merit. Foto's volgen later, internet is echt te slecht hier. We zijn na iedere duik weer blij dat wij onze cursus in Nederland gedaan hebben. In een eerder verslag heb ik verteld over de familie Chang, die ondank al hun ervaring omsloegen in hun kano. Wij waren vandaag aan het duiken met Chang 2.0. Vader en zoon 2.0 hadden hun brevet en gingen mee. Gisteren waren ze ook al met Johan mee en toen verliep het ook niet vlekkeloos, maar nu was het echt gek. Vader 2.0 ademde zo snel dat de luchtbellen amper stopte uit z'n automaat. In de boot waren alle safety dingen nog even uitgelegd en je moest vaak op de meter van je lucht kijken. Tijdens onze cursus in Nederland is ons gezegd dat je rond de 70 bar toch wel weer naar boven moet en met 50 bar veiligheidshalve aan de oppervlakte moet zijn. Chang 2.0 presteerde het om op 12.5 meter diep te melden dat hij nog 40 bar had. We kwamen van vrij diep en moesten dus ook nog een safetystop doen van 3 minuten op 5 meter. Daar had hij niet voldoende lucht meer voor en ging hij dus aan de fles van de gids om te ademen. Onvoorstelbaar. Maar goed, de duik was verder prachtig. Lichte stroming en weer slalommen tussen grote met koraal begroeide rotsen door. Het zicht was niet zo heel goed, maar allebei vonden Johan en Merit dit een leukere duik dan gisterochtend. Na de duik lopen ze rustig terug naar het hutje en zwaaien naar Jessie en Marjon die voorbij de rots aan het snorkelen zijn. Als the family weer compleet is, is het tijd voor de lunch. Waarna een middag volgt die bestaat uit zonnen, zwemmen en Johan maakt nog een laatste snorkeltrip. Ondertussen ook nog even de ferry geregeld. We gaan morgen niet om 07.00 met de boot terug naar Mersing, maar om 09.00 met de boot naar Tanjung Gemok. Deze aanpassing omdat er vanuit Mersing geen plek in de bus meer te krijgen was naar Kuala Lumpur. En vanuit Tanjung Gemok wel. Merit was nog het meest blij met de wijziging van tijd. Toch 2 uur langer slapen. Nu net lekker ons laatste diner gegeten hier en dan begint ons ritueel van tassen pakken weer, op naar een korte tussenstop en lange reisdag. Truste.

1. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    19 augustus 2017
    Goede reis weer! Nieuwe avonturen wachten.
  2. Femke:
    20 augustus 2017
    Geniet nog steeds van jullie mooie reisverhalen en foto's! X