Diving Tioman

18 augustus 2017 - Pulau Tioman, Maleisië

Vanacht een rustige nacht gehad. Geen onweer of andere onregelmatigheden. En vanmorgen opgestaan voor een vlot ontbijt waarna Merit en Johan het strand aflopen naar de andere kant voor hun eerste duik. Er was iets mis gegaan met de telefoonnummers van de verschillende duikscholen waardoor ze zich in eerste instantie bij de verkeerde duikschool meldde. Eenmaal de goede gevonden was het pakken passen, lood afmeten en andere spullen in orde maken. Na een korte instructie over waar we gaan duiken en de voorschriften trekken we alles aan en lopen bepakt en bezakt naar de boot. Het is een korte trip naar een baai die om het hoekje ligt. En daar laten we ons 1 voor 1 achterover van de boot vallen en zakken we af naar ruim 15 meter. Het begint boven een rif, dan een groot stuk met zand en rotsen en daarna nog een stuk koraalrif. Het is niet het meest bijzondere rif. We hebben snorkelend mooiere riffen gezien. Bij terugkomst is het restaurant al dicht ivm het vrijdagmiddaggebed. Jessie en Marjon hebben de ochtend doorgebracht op het bedje voor het hutje. Er zijn zelfs regendruppels gevallen terwijl Merit en Johan met hun snuit onder water lagen, maar nu is het heerlijk. Johan had eerst "nee" gezegd tegen nog een duik in de middag, maar had daar snel spijt van en informeert bij een andere duikschool naar hun middagprogramma omdat die van vanmorgen weer naar dezelfde stek zouden gaan. De andere duikschool gaat in de middag 2 duiken maken van de boot bij andere stekken en Johan gaat lekker mee. Merit besluit te gaan genieten van de zon die inmiddels weer schijnt en sluit zich weer aan bij Marjon en Jessie. Het moet gezegd, de tweede duikschool was echt leuker. De sfeer was beter en 2 prachtige stekken. De eerste ging door een prachtig landschap van hoge rotsen waar je tussendoor kon zwemmen en waar koraal aan gegroeid was waar veel leven inzat. Ook was het rif gevarieerd wat het mooi maakte. Het tweede rif werd bezocht nadat we even een oppervlakte stop hadden gemaakt. Deze was dichtbij het strand rond een paar rotsen in redelijk ondiep water van maximaal 10 meter. Ook hier een prachtig rif waar al het koraal leefde. Dat is op snorkelplekken wel anders, daar is echt veel koraal dood en beschadigd. Zonde hoor dat er zo mee omgegaan wordt. Eeuwen van groei wordt in korte tijd vernietigd. Doordat het twee duiken zijn is Johan pas tegen half vijf terug. Jessie ziet haar speelmaatje weer aan de horizon verschijnen. Merit en Marjon zijn goed in staat om hun dag door te brengen op een bedje wisselend tussen buik en rug. Jessie daarentegen heeft het geduld van een Jack Russell met ADHD, en heeft daar in Johan een prima partner in. Maar juist die heeft vandaag bijna 3 uur van z'n dag onder water gelegen en is een uur of zes weg geweest. Teleurgesteld alsof ze drie dagen als Robinson Crusoë alleen op een eiland heeft gezeten kijkt ze Johan aan als hij aan komt zwemmen. Maar als ze even aan hem mag hangen in de hoge golven is het leed snel geleden. Ook zo'n kenmerk van een Jack Russel. Iedereen, behalve Johan, is vandaag goed gekleurd. We hebben de afgelopen dagen echt mooi weer gehad en het is heerlijk op dit prachtige eiland. Morgen nog 1 dag en dan vertrekken we zondagochtend heel vroeg weer naar de vaste wal voor een busreis naar Kuala Lumpur. Ook weer prima om naar onze volgende bestemming te gaan. Al is het alleen maar om de prikbeestjes van dit eiland weer even rust te geven. Ze hebben het namelijk erg druk met Jessie leeg te zuigen hier. Truste

1. Myra:
    Hahahaha haha:-)
  2. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    Super
  3. ToKo:
    T>O>K>O=TiomanDiving> Opgehouden> KualaLumpur> Op komst
  4. Saskia:
    18 augustus 2017
    Wat Een belevenissen allemaal. Blijf genieten en schaf eenmaal thuis een rijstkoker aan. De beste rijst zoals in Azië krijg je dan. :-)
  5. Larissa:
    @Jessie,
    Je kunt maar beter vergeleken worden met een JR dan met een herdershond of een pitbull :)
  6. Larissa:
    19 augustus 2017
    Prachtig ook die foto's onder water! Was al vergeten hoe mooi dat er uitziet.
  7. Hans van der Linden:
    19 augustus 2017
    Weer een super verslag en mooie plaatjes.