Dag 93, Alhambra

9 december 2022 - Alhambra, Spanje

Vandaag naar het Alhambra. We moeten er om 11.00 uur zijn, want alleen dan mag je naar binnen. Als we aankomen is er nog even schrik want je mag alleen naar binnen op vertoon van je paspoort om doorverkoop van kaartjes te voorkomen. En laten we die nou vergeten zijn. Maar de back-up werkt en we mogen naar binnen. Het is droog als we in de rij staan voor de toegang van het hoofdcomplex van het Alhambra, het paleis van Alcazar. En het is werkelijk prachtig. Iedere muur is versierd met stenen wanden die in filigraan uitgesneden zijn. De plafonds zijn beeldschoon bewerkt en op dagen die zonniger zijn dan deze verschijnt een mooi lichtspel op de plafonds. Wij doen het nu met de plaatjes op de telefoon die we mee hebben gekregen als audiogids. Het is druk trouwens, bussen vol worden er rondgeleid en die zijn allemaal voorzien van een paraplu die ze soms onbedoeld inzetten als steekwapen in het gezicht. Soms vertragen of versnellen we even om de menigte uit te komen. Een lollig spel.

Als je het paleis eenmaal uit bent mag je de rest van het Alhambra op je eigen tempo ontdekken. En volgens de audiogids duurt dat in totaal 3 uur. We hebben ons eerder in deze verhalen al beschreven als cultuurbarbaren dus dat halen we uiteindelijk niet en we doen het in ruim 2 uur. Nu lag dat vandaag minder aan ons barbaar zijn als wel aan het weer. Want het hoost weer eens en zo beroemd als het Alhambra is om zijn tuinen, dat is in december toch een stuk minder in bloei dan, noem eens wat, juli of augustus. De rozentuin was tot op de grond terug gesnoeid. En dat is geenzins een klaagzang, want dat hadden we van tevoren natuurlijk ook zelf bedacht. Maar in combinatie met soms horizontale regen nodigt het niet uit om door het rozen doolhof te lopen terwijl je de paden ziet liggen.

Wat wel fijn was, was dat de coniferentuin nog niet gesnoeid was en we drukken ons tijdens de hevigste bui in de conifeer om droogte te vinden. En dat werkt verbluffend goed kunnen wij zeggen. Alleen als je jezelf terug trekt uit de conifeer ziet iedereen dat je een half bos aan dood hout op je rug hebt. 😂😂

Maar goed, beter als wij ooit gedaan hebben tijdens een culturele bezigheid slaan wij ons door de audiotour heen en leveren we ze ruim 2 uur later weer in. Het is werkelijk prachtig, indrukwekkend en mooi. Laat staan hoe het is als het in bloei staat tegen een blauwe lucht. We komen net als bij Sevilla, nog een keer terug. Maar hebben echt genoten. Drijfnat en koud komen we bij de caravan aan en hangen onze kleren te drogen om twee mooie voetbalwedstrijden te zien. Jammer om zo te verliezen. Maar wij rijden morgen gewoon weer lekker door richting warmere temperaturen.

Truste en tot morgen.

1. Femke:
    10 december 2022
    Dat ziet er weer prachtig uit! En lekker hè pompoensoep😋
    Gelukkig hebben we gisteren voor de verlenging wel ons juichmomentje gehad👏
    Geniet nog fijn samen en zoek lekker die zon op🌞hier vriest het🥶
    ❤️
  2. Johan van der Linden:
    10 december 2022
    Het was ook indrukwekkend. Ook de pompoensoep trouwens? Heerlijk hè, die spanning van zo'n wedstrijd. Wij zaten er ook helemaal in.
    Dat genieten lukt erg goed. En nu op naar de zon inderdaad. Lieve groetjes, Marjon en Johan.