Dag 7, Cirque de Gavarnie

14 september 2022 - Ayzac-Ost, Frankrijk

Halverwege de nacht nog even uit bed om de stekker van de koelbox van de grond af te leggen omdat het zachte getik van de regen overgegaan is in een stortbui. Deze is als we wakker worden volledig verdreven en de blauwe lucht straalt ons tegemoet.

Vandaag rijden we een uurtje naar het dorpje Gavarnie wat aan de voet ligt van een vallei die eindigt in een dal met de hoogste waterval van Europa. Het is een weg waar de verkeersborden duidelijk maken dat we door het gebied van de tour de France rijden. De ene Pyreneeën klassieker maakt bik het volgende bordje plaats voor de andere. Tourmalet, Luz Ardiden, Cauterets enzovoort.

Maar wij rijden zoals gezegd richting Gavarnie, een gezellig dorpje met winkels voor de mensen die willen klimmen en natuurlijk ook veel restaurants en winkels met toeristen spullen. De auto staat geparkeerd aan het begin van het dorp en we lopen het hele dorpje door richting de start van de wandeling naar het Cirque. Het is een makkelijke wandeling van een uurtje heen en een uurtje terug. Zoals gezegd door een vallei en de hele tijd hoor je de rivier beneden je bulderen die gevoed wordt door de waterval 4.5 kilometer verderop. Het is een mooie wandeling, soms steil maar goed te doen. Dan weer door een loofbos en dan weer langs de dennen, die hier staan te geuren alsof je kerstboom in huis staat. Pip loopt makkelijk mee en soms zie je de waterval en soms draait hij weer weg achter de berg, een boom of een rots. Maar zelfs als je er nog niet onder staat is het indrukwekkend. Na een uurtje wandelen komen we bij het laatste gebouw voordat het pad overgaat in een nationaal park en daar mogen we niet verder omdat honden hier niet toegestaan zijn. Maar het uitzicht is werkelijk fantastisch we staan ongeveer 300 meter voor het einde van een komvormig dal.  Zelf staan we op 1500 meter maar alles om ons heen is 3000 meter of hoger en aan alle kanten vallen grote en kleinere watervallen omlaag. Zoals gezegd, de grootste van Europa is hier ook, en deze is 422 meter hoog. Het is erg mooi en indrukwekkend om hier te kunnen staan. De foto's hieronder vertellen nog niet half hoe mooi het hier is. We genieten hier een half uurtje en na een appel en wat drinken lopen we weer terug richting de auto. Pip drinkt af en toe nog wat uit de rivier en wij pakken toch maar de thermosfles.

Onderweg terug met de auto doen we in etappes boodschappen omdat we erg hardleers zijn in het wennen aan de tijden van de winkels. Bakkers zijn hier natuurlijk gewoon een paar uur dicht. Maar de Carrefour biedt de oplossing en zo hebben we alles in huis voor het eten van vanavond. Als we bij de caravan terug zijn genieten we nog even heerlijk van de zon en warme temperaturen.

Truste voor straks en tot morgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Myra:
    Prachtig!!
  2. Johan van der Linden:
    Zeker.
  3. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    14 september 2022
    Daar heb ik ook gelopen. Is dat niet de plek waar overal piepende speelgoed marmotten worden verkocht vanwege de beestjes die daar wonen?
  4. Johan van der Linden:
    14 september 2022
    Geen piepende speelgoedmarmot gezien. Ook geen echte trouwens.
  5. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    14 september 2022
    Toen ik er was was de waterval volgens mij nog bevroren.
  6. Johan van der Linden:
    14 september 2022
    Dat moet helemaal prachtig geweest zijn. 😘
  7. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    Er zijn daar echt marmotten. Kees heeft ze gevoerd. 😂
    Het kleine kerkje begin route is een bedevaartsplek voor tocht naar Santiago, op kerkhofje was iets bijzonders maar weet niet meer wat.
  8. Johan van der Linden:
    14 september 2022
    Ik geloof je gelijk, maar ze hadden zich nu heel goed verstopt denk ik. Wat tof dat je ze ook kunt voeren. Het kerkje is aan onze aandacht ontsnapt.
  9. Patricia:
    15 september 2022
    Prachtige foto's en omgeving.
    Hoe ik het met de auto van Ton en Koosje?
  10. Johan van der Linden:
    15 september 2022
    Het is ook echt prachtig hier. De auto dan ToKo gaat op transport richting Nederland. Zij hebben vervangend vervoer en gaan ook lekker door.
  11. Patricia:
    16 september 2022