Dag 49, een toevallige ontmoeting

26 oktober 2022 - S. Pedro De Moel, Portugal

We gaan weer een dagje cultuur snuiven. In de omgeving zijn er 3 kloosters die bij het werelderfgoed horen en daarvan gaan we er 2 bezoeken. 1 in Batalha en de ander in Tomar. Daar tussendoor doen we Fatima aan.  1 van de 16 plekken ter wereld waarvan het Vaticaan erkend heeft dat er een Maria verschijning is geweest.

Batalha is een half uurtje rijden en als we het dorp binnenrijden zien we de kerk en het klooster gelijk liggen. Het is een groot en indrukwekkend complex waarvan we hier alleen de kerk bezoeken. Het is aan de buitenkant groots en uitbundig gedecoreerd en van binnen best wel rustig maar heel mooi. Het hoge dak en de lichte stenen maken het een mooi geheel.

Hierna rijden we door richting Fatima. Ik had het van de week met mijn moeder over Fatima gehad omdat een nicht van mij daar woont en haar man werkzaam is op het heiligdom van Fatima. Besloten om geen contact met haar te leggen, want buiten het lezen van elkaars Facebook hebben we eigenlijk geen contact met elkaar.

We parkeren de auto en lopen achter een grote kerk langs het plein op waar een lange witte strook marmer leidt naar een kapelletje waar Maria op 13 mei 1917 verschenen is aan 3 jonge kinderen die herder waren. We kijken rond over het plein en lopen richting het informatiecentrum. Omdat Pip deze dag niet mee is loop ik mee naar binnen en kijk daar recht in het gezicht van mijn nicht Anita. Gelijk herkenning en wat is het leuk om zo ontzettend toevallig elkaar tegen te komen. Zij is dus net als haar man werkzaam in het heiligdom en geeft rondleidingen en informatie. Nadat we onze verbazing te boven waren krijgen we van haar een privé rondleiding en wat is het leuk om extra informatie te horen over de plek waar we ons wel over ingelezen hadden. Het is een mooie basiliek waar de drie die Maria hebben gezien begraven liggen. De laatste van de drie is pas in 2005 overleden en heeft de paus nog ontmoet in Fatima.

De paus,  Johannes Paulus de 2de, die Fatima ook een speciale plek vond omdat er op 13 mei 1981 een mislukte aanslag op zijn leven had plaatsgevonden. En hij was ervan overtuigd dat de verschijning van Maria op 13 mei hier mee te maken had. Vandaar de band tussen de paus en Fatima waarvan er ook een groot beeld op het plein staat.

Leuk om dit soort extra info te horen, het maakt het allemaal ook wat levendiger. Dus, Anita, als je dit leest. Bedankt voor je inside info en wat ontzettend leuk dat deze spontane ontmoeting plaats kon vinden.

Hierna rijden we door richting Tomar. Boven het dorp torent er een burcht uit en het is al na 16.00 uur als we aankomen. We parkeren de auto en besluiten een kaartje te kopen om de kerk en het klooster te kunnen bezoeken. Deze is speciaal omdat hij in eerste instantie is gebouwd door de orde van de Tempeliers en dat maakt deze kerk heel erg anders, zie de foto's. We lopen een ruim uur door de kerk en het klooster en achter ons aan sluiten de deuren zich omdat ze dicht gaan. Maar wat was dit mooi en bijzonder. We rijden in een uurtje terug richting de camping waar we blij ontvangen worden door Pip die lekker bijslapen heeft vandaag.

Wat een bijzondere dag.

6. Johan van der Linden:
    Zo is het.
  7. Anita:
    27 oktober 2022
    Ik vond het ontzetrend leuk jullie in Fátima te zien en een kleine rondleiding te kunnen geven. Bedankt en veel plezier nog.😘
  8. Johan van der Linden:
    27 oktober 2022
    Jij ook bedankt, en wat bijzonder om elkaar zo spontaan te ontmoeten.
  9. Riske:
    27 oktober 2022
    Heel veel plezier, geniet ervan!! Wees ook voorzichtig.
    Groetjes en knuffels van de groep hier
  10. Johan van der Linden:
    27 oktober 2022
    Dank je wel. De groetjes en knuffels terug voor iedereen.
  11. Hans van der Linden:
    27 oktober 2022
    Wat een mooie belevenis weer vandaag.
    En natuurlijk de toevallige ontmoeting met je nicht Anita. Dat is wel heel bijzonder!!
    Prettige voortzetting van jullie vakantie.
  12. Johan van der Linden:
    27 oktober 2022
    Dank je wel paps. Het was zeker leuk zo'n toevallige ontmoeting. 😘