Dag 15, de bergen weer in

22 september 2022 - Potes, Spanje

Als we de caravan bijna vertrekklaar hebben ontbijten we nog even met ToKo. Want we gaan vandaag allebei een andere kant op. Ton en Koosje rijden een kort ritje van 90 kilometer langs de kust. Wij iets verder, 141 kilometer de bergen in richting Picos de Europa.

De eerste 110 kilometer is snelweg, en de laatste 30 kilometer gaat door een diepe kloof die op sommige punten 25 meter breed is. Dat is overal breed genoeg om met de caravan doorheen te sturen. Maar het vergt wel aandacht. Ik denk ook niet dat alle auto's het even leuk vinden om bijna 30 kilometer achter een auto- caravancombinatie aan te rijden. Maar het zij zo en uiteindelijk komen we allemaal op onze bestemming. Wij dus ook, op onze camping boven het dorpje Potes, wat de toegangspoort is voor dit gebergte.

We lopen eerst even een rondje over de camping om te kijken waar we willen staan en we komen tot de conclusie dat bovenop het uitzicht het mooiste is. Dus bergop richting het mooie plekje, caravan afkoppelen en met de mover willen we de caravan naar z'n plek rijden. Maar doordat de ondergrond in het geheel niet vlak is stuntelen we behoorlijk. En na 15 minuten stuntelen haken we de caravan weer aan de auto en slepen we hem het plekje af. Als dat gelukt is, de combinatie in z'n achteruit om het 1 plekje lager weer te proberen. Het ziet er vlakker uit en moet dus beter gaan en dat lukt gelukkig. We staan op een mooie plek met uitzicht op de centrale bergtoppen van dit massief.

Als we even wat gedronken hebben besluiten we dat het, voor het eerst deze trip, tijd wordt voor de was. Ook omdat morgen nog een droge dag wordt en daarna regen wordt voorspeld. Dus kan de was mooi nog even drogen in de frisse berglucht. Was in de machine en met de fiets de berg af voor een boodschap in de lokale supermercado. De timer loopt, want de was is in 41 minuten klaar en als we terugkomen blijkt dat er wasetiquette zijn op een camping. Ik had namelijk de was van iemand uit de machine gehaald en bovenop de machine gelegd toen wij aankwamen om onze was te doen. Toen wij exact op het moment terug kwamen toen onze was klaar was, sprak een Nederlandse dame mij aan of ik de was uit de machine had gehaald. Heel erg lang verhaal kort, ze was er niet van gediend en heeft even getwijfeld om het met onze was ook te doen. Ik vermoed dat ik het een stuk minder erg had gevonden dan zijzelf. Maar mocht je ooit op een camping staan, leg de was van een ander nooit bovenop de machine. Of in ieder geval niet de was van deze mevrouw. Haar man hield de hele tijd z'n mond, waaruit ik meende af te kunnen leiden dat hij het ook niet zo'n probleem vond.

In de avond lekker voor de caravan gezeten om de dingen uit te zoeken die we de komende dagen willen doen. We komen tot het inzicht dat het 35 kilometer verderop heel mooi weer blijft doordat de bergen de regen tegenhouden. Zeker iets om mee te nemen, maar we gaan eerst de omgeving maar eens verkennen de komende dagen.

Truste en tot morgen.

P.S. Als je nog minder bekende campingetiquette hebt voor ons, laat ze horen. 😉😉 En speciaal voor Ann een foto van het grill vlees. 🤣

1. Ann:
    23 september 2022
    Thx Jo! Enne camping etiquette, heb helaas geen tips. Succes met ontdekken hahhahaa
  2. Johan van der Linden:
    23 september 2022
    Gaat vast en zeker lukken.