Dag 48, Nazaré

26 oktober 2022 - Nazaré, Portugal

Als we wakker worden regent en onweert het dus draaien we ons nog even om. En als we voor de tweede keer wakker worden schijnt de zon. Goed gedaan dus.

We gaan vandaag naar Nazaré, de plek waar vanaf oktober de beste surfers van de wereld zich verzamelen omdat dan het seizoen begint waarin zich de hoogste golven van de wereld kunnen vormen. Dat komt omdat er zich voor de kust van Nazaré een soort ravijn op de zeebodem bevindt. Als er dan op Atlantische oceaan een storm is wordt het water opgestuwd en zorgt dan voor golven tot 27 meter hoogte. Maar vandaag zullen we die niet zien. Wel de moeite om op te zoeken op YouTube, het is echt waanzinnig

We rijden over de Estrada Atlantique richting Nazaré en stoppen onderweg bij een uitzichtpunt om foto's te maken. Jammer genoeg waait het te hard om de drone de lucht in te laten. Als we bij Nazaré aankomen rijden we richting Praia de Norte, het strand waar de surfers op aankomen als ze zo'n monsterlijke golf overwonnen hebben. Er wordt wel met jetski's en surfers geoefend voor het moment waarop het nodig is.

Pip is weer erg blij op het strand en we maken een wandeling naar het fort bovenop de rots waar de vuurtoren van Nazaré staat en iconische foto's gemaakt zijn. Het is heerlijk hier en we proberen de golven op zo'n manier op de foto te krijgen dat het plaatje recht doet aan de beleving, maar dat valt nog niet mee. Als we weer terug lopen richting de auto hebben we nog een klein buitje op ons hoofd.

Ook op de terugweg stoppen we om nog te genieten van uitzichtpunten. Het blijft erg mooi. In tegenstelling tot gisteren zitten we nu weer vroeg in de caravan omdat het snel frisser wordt.

Truste en tot morgen.