Dag 47, en door.....

25 oktober 2022 - S. Pedro De Moel, Portugal

We worden gewekt door het kindje van de buren. Praten lukt nog niet voor het Franse kind, maar om de 3 seconden een harde hoge gil lukt buitengewoon goed. Na het ontbijt is de caravan snel klaar voor onze volgende etappe. We rijden vandaag 123 kilometer naar San Pedro de Moel.

Met de caravan rijden we eigenlijk standaard over snel- en tolwegen. Gewoon voor het gemak. De tolwegen hier zijn goed en netjes maar worden weinig gebruikt door de Portugezen zelf. Dit heeft te maken met het feit dat ze behoorlijk prijzig zijn. Daarom pakken wij ze ook niet als we van de camping weg gaan zonder caravan. Anders tikt het snel op.

Over wegen gesproken, een grote bron van irritatie begint de keuze van wegen te worden die Google maps voor je maakt. Maps is in staat om je van de doorgaande weg af te halen, 159 meter over een grindpad te laten rijden om je vervolgens weer via een weg met kuilen van 348 meter op dezelfde doorgaande weg te brengen omdat dat 12,3 seconden sneller is. Wat in de praktijk 4 minuten trager blijkt te zijn omdat Google er niet vanuit gaat dat wij stuiterend met onze caravan over de wegen gaan hier. Zo, dat was onze frustratie even voor vandaag.

We komen aan het begin van de middag aan op onze nieuwe camping en we zijn met 1 andere camper de enige op deze toch wel grote camping waarvan de ACSI (Zeg maar Duitse ANWB) zegt dat er veel schuine plekken zijn. En dat klopt. We kunnen nu tegen het aanrecht aanleunen als we staan te koken, maar moeten wel een onderzetter aan de achterkant van het kookplaatje zetten om te voorkomen dat onze soep de pan niet uit stroomt als we zachtjes roeren.

We lopen aan het einde van de middag nog even naar de Atlantische oceaan, die hier 900 meter verderop ligt. Ook hier zijn de hoge golven weer een fantastisch schouwspel. Diverse uitzichtpunten waar de golven op de rotsen beuken en we genieten er echt van. De vuurtoren steekt hoog boven de rest van het dorp uit en laat later in de avond om de 14 seconden zijn licht schijnen op de bomen bij ons op de camping. We maken er wat foto's en genieten van de kracht van de natuur.

Als we terug zijn bij de caravan hangen we de natte kleding van gisteren nog even buiten om te kijken of het droog kan worden. We zitten vandaag ook zowaar weer eens buiten totdat het donker is. De temperatuur is prima, zo ook de rest van de week met nu een nog af en toe voorspelde bui. Dus dat komt goed.

De soep met een broodje smaakte prima.

Truste en tot morgen.