Dag 17, Puerto de San Glorio

24 september 2022 - Potes, Spanje

De dag waarop de eerste regen is voorspeld brak vandaag aan met een lauw zonnetje tussen veel wolken. En eigenlijk is dat de hele dag zo gebleven tot 18.00 uur. Omdat er regen was voorspeld hadden we een route met de auto bedacht voor vandaag en die hebben we ook gewoon gedaan. Omhoog vanuit het dorpje Potes, waar we slapen richting Puento de San Glorio. Van 290 meter naar 1600 meter. En omdat de regen in aantocht is stijgen we vandaag met ons hoofd letterlijk tot in de wolken.

Het is een mooie rit omhoog in een weg die werkelijk vol zit met haarspeldbochten. De Vuelta is hier ook pas nog omhoog geweest want de aanmoedigingen voor Roglic staan nog vers op de weg gekalkt. De vele bochten maken dat we beide een beetje last krijgen van een buik die een beetje vreemd voelt. Maar de top komt precies op tijd en Marjon ziet nog net op tijd een bordje dat ons nog hoger en 2 kilometer verder brengt naar een plek die het meer dan waard is. Een smal weggetje zonder vangrail en ineens houdt de weg op. Maar het uitzicht is grandioos. De wolken onder en boven ons. Toppen die onder ons grauw door een witte deken heen steken en recht vooruit een schitterend kleurrijk panorama waar de herfstkleuren het nog niet winnen van het zomerse groen. We lopen een rondje om de grote rotsen die de top van deze berg vormen en staan weer ademloos te kijken. Het woord "prachtig" is op dit soort plaatsen het meest gebruikt door ons. We genieten een half uurtje waarna we met koude benen weer in de auto stappen voor de weg terug. Onze buiken houden zich nu prima en op de weg terug stoppen we in Potes voor een boodschap en een toeristische wandeling. Het is een erg leuk en toeristisch dorpje met een aantal mooie bruggen en het is echt leuk om hier even doorheen te lopen. Als we weer terug komen op de camping begint het zachtjes te miezeren en na een uurtje gaat het miezeren over in regenen. Het is heerlijk om dan in je warme caravan lekker droog te kunnen zitten. Er staan hier op de camping mensen om ons heen die in hun auto slapen en dat is met dit weer toch echt een opgave hoor. Wij liggen lekker languit op ons bankje en werken de foto's bij en kijken een serie. Het is fijn.

Truste en tot morgen.

1. Femke: