Scooteren op Koh Lanta

22 januari 2019 - Ko Lanta Yai, Thailand

Het bed was heerlijk en daarom ook lekker uitgeslapen tot een uur of 10 vandaag. De airco was ook goed, dus voor ons geen klagen vanmorgen.

Vlot ingesmeerd en aangekleed en bij de receptie een scooter gehuurd. We toeren direct door de bergen richting de andere kant van het eiland voor een ontbijtje. Het gaat soms pittig steil omhoog en dus ook weer naar beneden. Aan de andere kant volgen we de weg langs het strand richting het noorden. Om een beeld te geven,  Koh Lanta is 6 kilometer breed en 30 kilometer lang. Precies groot genoeg om een houten kont te krijgen op een scooterzadel.

De hele westkust is voorzien van stranden en daar zijn ook de meeste hotels, resorts en hostels te vinden. Als we een dorpje inrijden stoppen we bij een klein restaurantje om te ontbijten. De mango lassi is inmiddels vaste prik en we bestellen allebei een Thai roti. 1 met nutella en 1 met banaan. Maar wat we krijgen valt ons tegen. Mierzoet door gecondenseerde melk en nog extra suiker eroverheen. We eten het vriendelijk op omdat we intensief geobserveerd worden door de familie om te zien wat we er van vinden. 4 paar priemende ogen volgen ons bij ieder hapje. Betalen en wegwezen. We pakken de weg langs het strand weer op voor de rit naar het zuiden van ongeveer 15 kilometer. Dat is in het vlakke Nederland maar een klein stukje, maar door de bergen van Koh Lanta iets verder. We worden getrakteerd op prachtige vergezichten over zee en ook hier zijn de tsunami evacuatie borden weer volop aanwezig. Het ene moment staan we veilig op 150 meter boven zee en 30 seconden later staan we bijna op het strand. Het is een erg leuke rit en we zijn al wat stranden gepasseerd als we besluiten er bij 1 te stoppen om even af te koelen in zee. Na een goed uurtje weer verder op weg naar het nationale park. Het is een mooi stuk natuur, maar dat hebben we de afgelopen weken veel meer gezien alleen hoefde we toen geen 400 baht te betalen. Wij zijn dus niet echt onder de indruk. Op de scooter terug naar een restaurant met uitzicht voor de lunch. Prachtig boven een mooie baai.

We tuffen weer een stukje door voor het laatste strand van de dag en daar zijn ze weer, de kwallen. Hier dus maar even in het water gelegen, maar ook dit is weer een prachtige plek. Even opdrogen en we sturen onze scooter weer over de bergen richting Lanta old town. Onderweg nog wat vers fruit voor bij het zwembad. En als we aankomen bij ons resort nemen we een plons met twee verse mango's als snack. Het leven is echt goed.

Na een verfrissende douche en even relaxen is het tijd voor het avondeten. Een klein gezellig restaurantje met een groepje Thaise mannen die lekker rum aan het wegtikken zijn. Ze genieten er van. Nu weer terug op onze heerlijke kamer en zo lekker slapen.

Truste en een dikke digitale knuffel .

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl