Dag 41, Porto

19 oktober 2022 - Porto, Portugal

De wekker staat vandaag want we gaan naar Porto. Als we weg willen is alleen het hek van de camping nog op slot. 😂😂 Maar na 20 minuten is die open en vertrekken we naar een outletcenter net boven Porto om vandaar met de metro naar het centrum van Porto te gaan. Het is een uurtje rijden, dan nog 35 minuten met de metro en dan staan we in het centrum van Porto. Wat een leven is er hier op straat. De afgelopen tijd zijn we voornamelijk in landelijk gebied geweest en dan is het ook wel weer eens lekker om in een stad te zijn met wat leven. We lopen als eerste richting de centrale markt genaamd Bolhao. Een keurige markt en alles ziet er even vers en lekker uit. We drinken hier even een bakkie en een sappie waarna we doorlopen naar de eerste kerk van vandaag. Het zal zeker niet de laatste zijn vandaag, want Porto is er mee volgebouwd. Deze en anderen zijn aan de buitenkant versierd met de kenmerkende tegeltjes. Het is eigenlijk een soort stripverhaal op de muur.

We lopen door naar het treinstation, waar de tegeltjes next level zijn en de hele hal betegeld is met taferelen uit de geschiedenis van Portugal. Erg mooi en sjiek. Daarover gesproken, Porto heeft misschien wel de mooiste Mc. Donalds te wereld. Hij is gevestigd in het oude stadhuis en herft daardoor prachtig glas in lood en mooie sierlijk barokke plafonds.

Porto is op en af lopen omdat het op heuvels gebouwd is. Daardoor zijn er op veel plekken mooie uitzichtpunten die fotowaardig zijn. De kathedraal is groot en indrukwekkend van de buitenkant. De binnenkant zullen we niet weten, want je moest ervoor betalen en we hebben al zoveel mooie kerken gezien, dus dat doen we niet. (Lekker Hollands)

Vanaf de kathedraal lopen we richting de Douro, de rivier die Porto scheidt van Vila Nova de Gaia. Dat is het stadje aan de overkant van de rivier en wat dus officeel geen Porto is. Maar wel wereldberoemd omdat daar de porthuizen staan waar Porto zo beroemd om is. We lopen langs de Douro en presteren het weer een keer om op een "touristtrap" op een terras te ploffen en eten voor weinig geld een maaltijd met nog minder smaak. 😂😂 We nemen ons voor om dit echt niet meer te doen.  Na deze voedzame doch smakeloze lunch steken we via de Pont Luiz 1, de door Eifel gemaakte brug over naar de stad van de port. Als we langs het water lopen horen we een Amerikaan het personeel van een restaurant bedanken voor het lekkerste eten ooit, we doen alsof we het niet gehoord hebben.

Verderop in de straat is er een merkwaardige winkel waarbij je je moet voorstellen dat je zo'n over the top winkel inloopt op Disney. Alleen verkopen ze hier blikjes vis, schaal- en schelpdieren in allerlei soorten maten en thema's vergezeld van een hysterisch Disney achtig muziekje. Heel bijzonder en een blikje garnalen kost 18 euro. We kijken onze ogen uit maar laten onze portemonnee dicht en lopen door. In 1 van de zijstraatjes worden we aangesproken door iemand of we zin hebben in een rondleiding en proeverij van port. En ja dat willen we wel. We hebben mazzel want om 14.00 begint de Engelse rondleiding en we hoeven naar 12 minuten te wachten. Als we terugkomen zijn we de enige twee en worden we door een vriendelijke dame rondgeleid en wordt ons uitgelegd hoe en waar de port gemaakt wordt en proeven we 1 witte en 1 rode port. De rode vinden wij het lekkerst, maar we kopen niets en even later lopen we buiten en voelen we dat ze royaal ingeschonken had.

We besluiten dat we de metro weer op gaan zoeken voor de trip terug. En als de eerste druppels vallen stappen we in voor het ritje terug naar het outletcenter. Deze is nu open en bij de adidas winkel slagen we nog voor wat leuke dingen. Het uurtje terug met de auto verloopt prima en we ploffen op de bank als we terug zijn. Porto is een dikke aanrader en we hebben daar een hele leuke dag gehad.

Truste en tot morgen.

1. Femke:
    19 oktober 2022
    Leuk en mooi Porto! Was Pip niet mee? Die mis ik vandaag en gisteren in het verhaal🐶😉😅
  2. Johan van der Linden:
    19 oktober 2022
    Pip was niet mee naar Porto. Die mocht een dagje slapen. Maar gisteren lekker mee gewandeld over de Romeinse brug hoor.