Dag 86, terug naar Spanje

2 december 2022 - El Rocío, Spanje

We wilde vroeg opstaan en vroeg weg. Het eerste is gelukt. Het tweede ging minder goed, want na een maand op 1 camping heeft weggaan iets van een afscheidstournee. We hebben het hier ook ontzettend naar ons zin gehad, en blijkbaar de andere ook met ons.

Maar we draaien om 09.45 de ons zeer bekende IC 1 op richting de Spaanse grens en na 2 uur rijden zitten we weer in dezelfde tijdzone als Nederland. We rijden vandaag in een lekker zonnetje naar El Rocío. Ook weer een stadje wat we al tijdens het vroege plannen van deze reis op de planning hadden. De camping is prima, alleen hebben ze voor elk plekje eerst een goot en dan een stoeprand. En daar krijgen we de caravan niet overheen zonder iets te forceren. Maar op het juiste moment komt er iemand van de camping aanrijden met oprijplaten en die werken goed. En na 10 minuten staat die op z'n plek en lunchen we nog even op ons plekje.

Daarna lopen we richting het stadje wat echt pal naast de camping ligt en wat is het leuk. Het is een stadje wat het hele jaar een beetje slaperig is. Maar tijdens Pinksteren komen er 1 miljoen mensen vanuit heel Spanje naar deze plek toe omdat Maria hier verschenen is. Het stadje bestaat uit 90 buurtschappen (Hermandad) die hier ook hun eigen huizen hebben. Ieder buurtschap is gekoppeld aan een stad, dorp of wijk uit Spanje. Zo zijn er dus Hermandad Cadiz, Cordoba, Barcelona enzovoort. En in Pinksteren komen er dus mensen uit deze steden, dorpen en wijken naar dit dorp om daar met elkaar te strijden om een Maria beeld dat hier de "witte duif" heet. Als je die als Hermandad naar een andere kapel hebt gebracht mag je die in je eigen huis zetten en heb je gewonnen.

Maar er is nog iets anders wat dit stadje ontzettend de moeite waard maakt. Er is geen asfalt of stenen en alle wegen zijn gewoon zand. De huizen zijn allemaal mooi en voorzien van een grote veranda met daarvoor palen waaraan je je paard kunt vastzetten. Want dat is hier, net als paard en wagen,  een veel gebruikt vervoermiddel. Zo liepen wij langs een kroeg waar een mevrouw op een paard een biertje zat te drinken.

El Rocío is ook een dorpje wat veel gebruikt wordt als filmset voor Westerns.

We zijn echt heel erg onder de indruk van dit stadje, want wat is het leuk. Natuurlijk helpt het ook dat de zon aan een strak blauwe hemel staat en het lekker 19 graden is. De kerk waar buiten Pinksteren het Maria beeld staat is erg mooi en staat aan een meer wat nu wel droog staat. In de verte staat er nog wat water en daar staan ook weer flamingo's.

Op een terras genieten we nog even heerlijk en lopen we weer terug richting de camping. Het is hier een uur langer licht dan in Portugal en dat is ook weer lekker. We gaan morgen gelijk weer door richting Sevilla. We gaan de komende tijd weer wat sneller door reizen. Maar dat volgt later.

Truste en tot morgen.