Dag 40, Ponte de Lima en klussen

17 oktober 2022 - Covas, Portugal

Het regent als we wakker worden en niet een beetje ook. Keihard en lang ook. Dus rustig opstarten vandaag en als we de koffie en thee op hebben stappen we met Pip in de auto en rijden we naar Ponte de Lima. Een dorpje wat we gisteren vanuit de auto zagen liggen en best leuk oogde. 30 minuutjes rijden later dirigeert Google ons naar een parkeerplaats die ons heel onlogisch lijkt maar helemaal goed want er is ruimte. De regenjassen aan en we lopen naar beneden richting het oude centrum. En we treffen een heel leuk oud stadscentrum aan de rivier de Lima waarover een door de Romeinen gemaakte brug de toeristentrekker van dit stadje is. Rondom de brug diverse kunstobjecten en het rondje door het stadje is heel niet vervelend ondanks de regen.

Als we weer teruglopen naar de auto zoeken we nog even een bouwmarkt in de buurt want we gaan een poging wagen om de luifel te repareren. En we hebben best wat gereedschap mee, maar een popnageltang heb ik niet aan gedacht. Maar voor 9 euro ligt die 30 minuten later achterin en rijden we terug naar de camping. En als we daar aankomen zien we zowaar wat blauwe lucht.

Een mooi moment om te klussen. Het eerste gedeelte, de afgebroken staander is vrij snel gemaakt door er een stukje af te zagen en alles er weer in te bouwen. Het tweede gedeelte is wat ingewikkelder. De ligger is echt heftig verbogen en als je aluminium terug buigt heeft het de neiging om te breken. Maar volgens een aantal handige mensen op internet verklein je die kans door het tot maximaal 150 graden te verhitten. Nu kijk ik niet op 50 graden meer of minder, maar met behulp van het Campinggaz stelletje lukt het om de aluminium buis weer enigszins recht te krijgen. En lukt het ook om de ligger weer werkend te krijgen. Als we de luifel oprollen tijdens het reizen kan 1 deel er niet in zoals dat normaal was, maar dan leggen we dat stukje gewoon in de caravan. En zo hebben we na anderhalf uur weer een werkend luifel en zetten we de ene poot lager dan de andere om ervoor te zorgen dat het regenwater er makkelijk af kan lopen en het niet een tweede keer gebeurt. Marjon had ondertussen lekker gekookt en na het eten bereiden we onze dagtrip naar Porto voor. We gaan morgen want daarna is het weer echt compleet #@€!%&* voor de komende dagen. Woensdag schijnt echt heftig te worden en wordt er voor sommige gebieden gewaarschuwd voor overstromingen. Wij zitten gelukkig hoog op de heuvel, dus dat moet goed komen. Eerst maar eens naar Porto.

Truste en tot morgen.

1. Harry:
    18 oktober 2022
    Handige Harry ben je toch!
  2. Johan van der Linden:
    19 oktober 2022
    💪💪😘
  3. Marina:
    18 oktober 2022
    Wat ben je toch een handige donder!
    Voorzichtig met die gekke weersvoorspellingen! Dikke kus en veel plezier in Porto!
  4. Johan van der Linden:
    19 oktober 2022