Dag 105, Elche de stad van 300.000 palmen

21 december 2022 - Elche, Spanje

Vandaag een dagje geen golf. Maar we gaan vandaag naar Elche, de stad dus van 300.000 palmbomen. Het is een half uurtje rijden en we parkeren de auto buiten het centrum waarna we een half uurtje lopen. We kiezen dan altijd de grote kathedraal of het tourist office uit als bestemming op Google maps en vandaag liggen die naast elkaar.

Bij het tourist office krijgen we een plattegrond met de bekende bezienswaardigheden van elke willekeurige stad. Met daarop kathedralen, musea en pleinen. Maar in Elche draait het allemaal om de parken en botanische tuinen met palmbomen. 1 van de bekendste ligt vlak naast het tourist office, dus daar lopen we gelijk maar in. En inderdaad er staan veel palmbomen. Maar, en dat ligt echt aan ons, het verveelt snel. Heb je er 1 gezien, heb je ze allemaal gezien hè. En we hebben inmiddels al heel wat palmbomen gezien.

Daarop besluiten we maar even een terras te pakken om plan de campagne te gaan maken voor ons bezoek aan Elche. Maar al snel komen we tot de conclusie dat Elche niet de stad is waar we het later nog eens over gaan hebben. We zoeken de belangrijkste botanische tuin van Elche even op op internet. En als we lezen dat het pronkstuk daar de palm met 7 kronen is klappen we niet uit elkaar van enthousiasme. We schuiven dus 1 terrasje verder omdat daar de zon nog wel schijnt en bestellen nog een drankje. Het is een stralend blauwe lucht en in de zon op het terras is het prima toeven. We bekijken een plaatje van de palm met 7 kronen en nog voelen we niet de behoefte om naar de botanische tuin te rennen, ook omdat honden niet naar binnen mogen en Pip weer lekker met ons mee was vandaag.

Wel hebben we nog een lot gekocht voor "El Gordo", wat vrij vertaald de vette betekent. Dat is de jaarlijkse loterij voor kerst die in Spanje een hele happening is. Er zit dit jaar 2.4 miljard euro in de prijzenpot en het hele idee is dat er veel "kleinere" prijzen te winnen zijn in plaats van een paar hele grote. 1 heel lot kost 200 euro, maar je kunt ook 1/10 daar van kopen. En dan is de maximale prijs 400.000 euro. De trekking is morgen live op televisie en is een happening die 3 uur kan duren. Het zal je gebeuren.

Maar goed het is het einde van de middag als we weer terug rijden naar de camping en we daar aankomen. Ondanks dat Elche niet bijzonder was, was het weer een heerlijke dag. Voor de liefhebbers, we hebben wel een aantal foto's met palmen en die zijn hieronder terug te vinden.

Truste en tot morgen.

1. Harry:
    22 december 2022
    Lot... We duimen voor jullie!!
  2. Johan van der Linden:
    🍀🍀🍀🍀
  3. Michel:
    Doe ons ook een lot 😜
  4. Johan van der Linden:
    22 december 2022
    Helaas te laat. De trekking was vanochtend om 09.00 uur.