Dag 55, Monsaraz

1 november 2022 - Évoramonte, Portugal

Wij gebruiken de hele reis al de Michelin gidsen als leidraad om dingen te plannen en ook vandaag vinden we onze bestemming in de groene gids. We gaan naar Monsaraz, het is een uurtje rijden en is een klein vestingstadje tegen de grens van Spanje.

We zitten de afgelopen dagen in de streek die Alentejo heet en echt aan het opkomen is als vakantiebestemming. De Algarve is vanouds natuurlijk de topbestemming, maar deze streek is ook echt de moeite waard. We rijden door een heuvelachtig, bijna Toscaans landschap gevuld met kurkeiken, olijfbomen, wijngaarden en velden vol met lupine. Na 50 minuten zien we in de verte het dorpje bovenop de heuvel liggen en slingeren we omhoog richting de parkeerplaats. Als we daar staan hebben we een mooi panoramisch overzicht over een stuwmeer waar de grens tussen Portugal en Spanje doorheen meandert. We kijken dus zo de Spaanse Sierra's in. We lopen omhoog het dorpje in en het leuke aan dit dorpje is dat alles nog authentiek is. Dus geen reclameborden, geen vlaggen en schreeuwende letters op gevels. Alles is zoals het vroeger was en dat maakt het prachtig. Een grote vesting op de linkerzijde van de dorp van waaruit een muur met kantelen het hele dorp moest beschermen tegen de Spaanse en Moorse invallen. Alle huisjes in het dorpje zijn wit geschilderd als bescherming tegen de ziedend hete zomers hier en de paden in het dorp bestaan uit keien en steentjes.

Het is echt alsof de tijd heeft stil gestaan hier. De oudere mannen verzamelen zich na de lunch net buiten de muren van het dorp om in het zonnetje te roken en de dag door te nemen. We lopen er een ruim uurtje rond als we terug lopen richting de auto en ik nog een zwarte olijf uit een boom trek en in mijn mond stop. Nog nooit zoiets vies gegeten. Die dingen kun je dus niet zomaar opeten, daar gebeurt dus eerst nog iets mee voordat je ze in je salade doet. Ik ben er echt misselijk van.

We rijden weer in een uurtje terug naar de camping waar de zon nog een kwartier op ons plekje staat maar we vluchten gauw naar binnen omdat het echt te fris is. Zelfs in de caravan voelt het in de avond fris aan. Het wordt vannacht een heldere nacht met 8 graden.

Truste en tot morgen.