Dag 39, Braga

17 oktober 2022 - Covas, Portugal

Als we wakker worden vraag ik Marjon of ze zin heeft om te vertrekken van deze camping. Dat doe ik natuurlijk ook omdat ik er zelf niet zoveel zin in heb en gelukkig heeft zij het ook niet. Dus plan F(lexibel), we blijven. De camping is prima, ligt rustig, het sanitair is ook prima en we zijn er eigenlijk net. En het is nu ook niet zo dat het verderop veel beter weer wordt. De voorspellingen voor de komende tijd zijn namelijk niet zo heel erg goed. Als we op de buienradar kijken voor vandaag is het voor Braga het best voorspeld, dus besluiten we daarheen te rijden voor een dagtrip. Het is een uurtje rijden en op de heenweg nemen we de tolweg. Het tolsysteem in Portugal is niet zo goed geregeld als in Frankrijk en Spanje en ze gebruiken hier ook niet dezelfde tekens. Dus als wij door het poortje rijden waarvan wij denken dat het moet werken met onze tolbadge horen we niet het vertrouwde piepje. Het bord er net achter dat het niet betalen van tol ernstig bestraft wordt doet ons omdraaien en bij het andere poortje trekken we gewoon zoals vroeger een kaartje. We rijden richting Braga en als wij betalen zien we allerlei auto's rijden via het poortje wat wij vanmorgen niet vertrouwde. Als we later op de dag Google gebruiken om te checken hoe het werkt lezen we dat de badge niet altijd piept bij poortjes in Portugal. Dat weten we dan weer.

Bij Braga rijden we direct een heuvel op richting Bom de Jesus. Een barokke kerk waarvoor een grote trap ligt met 8 fonteinen erin. De eerste 5 beelden de 5 zintuigen uit door water uit de oren, ogen, neus, mond en uit een kruik te laten stromen. Het idee is echt leuk, de uitvoering soms knullig en ook niet altijd even sierlijk. De laatste 3 fonteinen staan voor hoop, geloof en liefde. Wat mooi aansluit bij het huwelijk wat plaatsvindt in de mooie kerk boven op de heuvel en waar we een tijdje hebben staan kijken. Er zong ook een koor, wat best mooi zong en wij troffen echt het moment supreme waarop ze elkaar het jawoord gaven en de ringen omdeden.

Hierna lopen we weer naar beneden en gaan richting het oude centrum. Waar we voor de oudste kathedraal van Portugal staan. Althans, het heeft een oud gedeelte wat nog staat en daarachter staat, een nog steeds oud, maar nieuwer gedeelte. Het centrum is leuk en compact en door de vele rokende kraampjes waar ze kastanjes poffen doet het een beetje Pietje Bel achtig aan. De kerstsfeer komt hier al aardig opzetten zo.

Als we bij het toeristenbureau vragen om een kaart van de stad blijkt dat we het eigenlijk allemaal al gezien hadden op eigen houtje. De Michelin gids doet wonderen. We hadden hem mee, net als onze regenjassen overigens. Die liggen opvallend vaak in de caravan als we ze in de auto nodig hebben en vice versa.

Maar buiten 2 kleine miezerbuitjes hebben we het vandaag droog gehad. Zo niet op de camping. Als we aankomen regent het en gedurende de avond hoost het zo hard dat ons luifel het water niet snel genoeg weg krijgt, de stang krom buigt en met een harde klap stort de luifel in. We hebben hem blijkbaar niet scheef genoeg gezet voor het afwateren. We weten de boel te stutten en als het morgen licht is en iets minder hard regent zullen we kijken of we het kunnen maken.

Truste en tot morgen.

1. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    17 oktober 2022
    Een aparte kerk. Kan mij herinneren dat in madeira (van Portugal) ook heel hoog een kerkje staat volgens wat we toen hoorden naar voorbeeld Portugal. Leek niet op “jullie” kerk. Maar madeira heeft veel invloeden vooral de tegels azulejo’s en vishallen, geweldig behalve de geur.😅
    Heerlijk om al die dingen te kunnen zien, geniet ervan.
  2. Johan van der Linden:
    17 oktober 2022
    Het is zeker heerlijk om dit te kunnen doen en beleven. Vishallen kennen we wel uit Azië en die ruiken inderdaad bijzonder.
  3. Femke:
    17 oktober 2022
    Heb jullie verhalen van de afgelopen week gelezen. Wat eng die pad Marjon😲 en nu in Portugal! En wat prachtig deze kerk. Zo leuk om jullie reis mee te lezen op deze manier😊groetjes en liefs😘
  4. Johan van der Linden:
    17 oktober 2022
    Zo leuk dat je ons volgt. Thanks en lieve groetjes terug.
  5. Larissa:
    19 oktober 2022
    Johan en Marjon,
    Het is ook kerk in, kerk uit.
    Jullie komen tegenwoordig maar veel in de kerk, dus 😉
  6. Johan van der Linden:
    19 oktober 2022
    Absoluut waar. Morgen geen kerken, maar de grootste weekmarkt van Portugal.