Windstil Koh Ngai

20 januari 2019 - Koh ngai, Thailand

Gisteren en een groot deel van de nacht heeft het hier hard gewaaid, maar als we vanochtend de gordijnen open doen rollen kleine golven zacht het strand op. Het is een prachtige dag en doordat de zee nu rustig is lijkt hij nog blauwer en helderder dan gisteren.

Omdat het nu hoog water is besluiten we gelijk te gaan snorkelen voor het ontbijt. Vinnen aan en gaan. Als we in de buurt van het rif komen hebben we er al een paar gezien, maar eenmaal boven het rif zijn het er zoveel dat Marjon besluit om te keren. De kwallen zijn er weer. Ik ga nog even door, maar als er 1 mijn onderbeen te pakken heeft gehad ben ik het ook zat en keer om. Even wachten op het afgaand tij, in de hoop dat ze mee driften op de stroming.

Wij beginnen aan onze brunch en we kiezen voor een club sandwich en hij is heerlijk. Even genieten van de zon en als het water zich weg trekt van het strand probeer ik het nog een keer. En inderdaad ze zijn weg. Dit was een lange snorkeltrip op een gladde zee en veel moois gezien. Zodra de zon wat schuiner in het water straalt zie je ook nog kleur in het rif. Helaas vind ik de grote kogelvis van vanmorgen niet meer terug. Zul je altijd zien, 1 keer zonder camera en je ziet zo'n groot bakbeest. Maar genoeg andere leuke dingen gezien.  Van slakjes tot zeenaalden.

Eenmaal terug op het strand even aan de praat met een stel Nederlanders en daarna een drankje. Als het water op z'n laagst staat ga ik nog een keer. Marjon blijft lekker haar boek lezen op d'r strandstoel. Het water staat nu zo laag dat je op sommige plekken je vinnen niet kunt bewegen anders raak je het koraal of een van de vele zee egels. En dat wil je allebei niet. Koraal wil je niet slopen en een zee egel is verrot pijnlijk. Aan de andere kant van het rif is het relaxed snorkelen en door een zachte stroming kun je driftend langs het rif. Ideaal, rustig hangen terwijl alles aan je voorbij drijft. De vissen schrikken niet en komen zelfs naar je toe. Het is echt wel mooi. Als ik ineens Italiaanse stemmen hoor, wordt ik uit het niets bij mijn been gepakt en schrik. Marjon zag me gaan en besloot nog even aan te sluiten. Samen op zoek naar bijzondere vissen. Na een half uurtje hebben we het wel gezien en drijven we ontzettend voorzichtig over het rif terug richting het strand. Daar hebben we nog even heerlijk in het ondiepe water gezeten en genoten van dit prachtige eiland. Lekker aan het eind van de middag richting onze bungalow om even te douchen en te chillen. Dit was de laatste volle dag op Koh Ngai, voor morgen hebben we tickets met de speedboot geboekt naar Koh Lanta, zoals het er nu naar uitziet ons laatste eiland tijdens de trip. We denken nu dat we 3 dagen op Koh Lanta blijven en dan naar Bangkok vliegen om daar donderdag aan te komen en dan op vrijdag een fietstocht van 5 uur door Bangkok en omgeving te maken. We zullen zien.

Nu net lekker gegeten onder een full moon. Voor ons geen full moon party, gewoon een verlaten strand op een mooi eiland. Het is heerlijk.

Een dikke digitale knuffel.

1. Hans van der Linden:
    20 januari 2019
    Nog hèèl veel plezier de laatste week. Overigens mooie foto's.
  2. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    20 januari 2019