Op naar Taman Negara

21 augustus 2017 - Taman Negara, National Park, Maleisië

Omdat we op Tioman slim hadden ingepakt, een onderbroek bovenop in de tas naast de toilettas, was de tas vanochtend vroeg snel gepakt. Om 07.00 zaten we aan ons ontbijt van toast met suiker, de jam was niet lekker. Daarna nog even naar de kamer voor een laatste toiletbezoek en dan kunnen we uitchecken. We beginnen het reizen vandaag met een loopje naar de overkant van de straat waar we ons om 08.00 melden bij Han Travel. Even wat formaliteiten afhandelen en nog even wachten voordat we in mini busjes vertrekken naar Taman Negara. Dit is de oudste jungle ter wereld en is ongeveer 3.5 uur met de bus en daarna 3 uur met de boot. Dat klinkt weer heel lang, maar die jungle ligt er al 130 miljoen jaar. De rit met het busje gaat prima. De chauffeur rijdt fantastisch maar zegt geen woord. 1 maal een stop, nog even tanken en daarna door naar het opstap punt voor de boot. Daar duren de formaliteiten iets langer. Dat wil zeggen de rij voordat je de formaliteiten kunt afhandelen duurt lang. We staan een dik uur in de rij. Maar ook dit komt allemaal weer goed. We nuttigen een lunch. De meiden hebben gewoon een tosti en Marjon en Johan fried rice. Wat we ook nog even gedaan hebben, is de "camerabelasting" betaalt. Als je in dit nationale park een camera, dus ook een telefoon, mee wilt nemen moet je daarvoor betalen. Geen groot bedrag, omgerekend 1 euro per camera. Maar het is voor het eerst dat wij hiervan horen. Hierna de boot in voor een trip van 3 uur. Een lange trap naar beneden, naar de waterkant waar we in zo'n lange jungle boot stappen. De trip met de boot ging voorspoedig en het was prachtig weer en heerlijk toeven op zo'n boot door de jungle. Iets eerder dan gepland waren we op onze bestemming waarna we een korte uitleg kregen. Hierna alles in de auto voor een korte shuttle naar het resort waar we slapen. Inchecken ging vlot en de kamer is sober maar prima. Het was tijd om even te chillen. De 1 doet een tukkie, de ander leest en de volgende chillt in afwachting van het diner. Net voor dat we naar het restaurant wilde lopen om te gaan eten viel de stroom uit. Dat werd dus een candlelight dinner. Witte rijst, groenten, lekkere eieren en gekookte kip. Was niet super, maar goed te doen. Johan dacht nog even een kop koffie te scoren, maar dat bleek vloeibaar asfalt te zijn. Niet normaal het stroopte de koffiepot al uit bij het inschenken. Maar even laten staan. Nog even terug naar de kamer waarna we om 20.10 stipt klaar stonden bij de receptie voor het transport naar de night jungle walk. Moh was een leuke gids en had een vlotte maar moeilijk verstaanbare Engelse uitspraak. Ook de night walk was oké. Spinnen, grote sprinkhanen, hele grote vlinder, rupsen en ook nog een grote vleermuis gezien. Uiteindelijk zijn we net weer terug van de walk en nemen we zo even een koude douche, warm water is er niet op dit moment. Daarna lekker slapen
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    21 augustus 2017
    Mowgli uit junglebook, met Johan Marjon en jessie en Merit op avontuur. Kun je een spannend verhaal voor de kleintjes van maken. Kus.
  2. Hans van der Linden:
    21 augustus 2017
    Weer met veel plezier gelezen. Heel veel leuke dagen voor de boeg. Geniet er van! !
  3. ToKo:
    T>O>K>O>TamanNegara>Oerwoud>Kolossaal en>Oeroud