Een superspannend verhaal

12 januari 2019 - Krabi, Thailand

Om onze volgers niet teleur te stellen een superspannend verhaal.

Midden in de nacht naar het toilet tussen de gekko's, salamanders, tijgermuggen, apen en spinnen. We hebben het weer overleefd, maar toen moest de dag nog beginnen.

Om 09.00 zou onze boot aankomen en we moesten op tijd beneden zijn. In afwachting van de boot werd me een kop koffie aangeboden, bleek het oploskoffie te zijn en niet eens van nescafé. Niet te drinken en puur vergif natuurlijk. Het is maar te hopen dat mijn maag dat gaat houden op de oversteek naar het vaste land. Marjon maakte een veiligere keuze met een veilig flesje water.

Het is weer duidelijk, het is maar hoe je het opschrijft. Om de spanning niet verder op te voeren zal ik nu weer onze beleving van het geheel weergeven. Iets minder spannend misschien, maar zeker niet minder enerverend.

De longtailboot kwam mooi op tijd aan varen op ons strand. En samen met 11 anderen en heel veel bagage werden wij op het veel te kleine bootje gepropt. 10 minuutjes varen en midden op zee hebben we op een bijna windstille vlakte liggen dobberen in afwachting van de grote veerboot die van Koh Lanta kwam en waar we op over moesten stappen. Natuurlijk waren wij het buitenste bootje wat aanmeerde tegen de veerboot. En moesten dus nog een overstap extra maken. Maar dit ging uiteindelijk vlot en prima. En de stap op de veerboot was de eerste echte stap in de wereld van de vrije geesten die zichzelf backpackers noemen. Allerlei zeer verschillende mensen en de ene nog vrijer en gekker dan de ander. De ene op een leuke manier, de andere heeft schijt aan alles en de laatste overschrijdt elke norm denkbaar. De eerste laten we ze, "Ik ben op zoek naar mezelf " noemen, zijn over het algemeen flierefluiters die behulpzaam en vrolijk zijn. Yogabroeken met olifanten erop. Dreadlocks hoog opgestapeld op het hoofd en de gevorderden onder deze mensen hebben een brok hout door de neus of het oor.

De tweede groep, "schijt aan alles mensen", zijn over het algemeen verrassend vaak vijftigers. De mannelijke versie stond vandaag bij ons aan boord in een speedo, tantktop erboven, overal groeit haar, sandalen aan, heuptasje om, te grote zonnebril en een blik in de ogen van "Ik ben zo lekker mezelf". Heel bijzonder, de vrouwelijke versie draagt een olifantenbroek, bijna een must hier, draagt het haar liefst ongewassen los wapperend, natuurlijk ook van die kekke sandalen eronder en ook de vrouwen ontkomen niet aan een tantktop. Maar dan inclusief okselhaar en witte bh die duidelijk zichtbaar is.

De derde groep die echt grensoverschrijdend is, zijn dan weer vaak jongeren. Je bent hier in een gedeelte van Thailand waar de overgrote meerderheid gelovig is. Of het hindoe of moslim is. Maar als je dan hier meent te kunnen lopen in een korte broek waar letterlijk je billen uithangen ga je echt te ver en hou je nergens rekening meer mee. Vandaag hadden we een meisje aan boord met echt een veel te klein bikini stukje. Alles hing er aan alle kanten uit.

Geen enkel waardeoordeel over niemand, op de laatste na dan, want dit maakt het reizen in Thailand ook echt wel weer heel erg leuk. Zóó veel verschillende mensen maakt reizen ook weer ontzettend interessant en je kijkt in ieder geval je ogen uit.

Maar goed, onze oversteek naar het vasteland verliep prima en het windje op het dek maakte het fantastisch om lekker anderhalf uur in het zonnetje te zitten. In de verte doemde de stenen rotsen op waar dit gebied zo bekend om is en waar later zeker foto's van zullen volgen. Aan boord wordt er al flink geronseld voor taxi vervoer naar je bestemming en van boord wordt dat niet minder. We hebben lekker lui een taxi gekomen naar Krabi town. Gisteravond hadden we online een hotel geboekt, puur op de foto's van het bed, we wilde nu even een nachtje op een zacht bed slapen.

Aangekomen bij het hotel zag het er keurig uit, we konden gelukkig vroeg inchecken. Een nette degelijke kamer met een iets zachter bed en een warme douche, waar we gelijk maar even onder zijn gesprongen. Hierna het stadje maar eens even ingegaan. Maar veel meer dan nepkleding en andere rommel was er hier niet te zien of te doen. Even wat gedronken en daarna terug naar het hotel. De Wi-Fi is hier prima, dus gelijk eens even videobellen met al onze kinderen. Heerlijk om ze weer even te spreken en zien en te horen dat alles goed gaat. Het blijft stiekem ook lekker om te horen dat jullie ook zulk lekker weer hebben. 🤐

Omdat de rest van de stad een beetje tegenviel waren we op voorhand ook niet zo enthousiast over de night market. Maar dat bleek onterecht. Dit is wat Azië zo ontzettend leuk maakt. Allemaal kleine stalletjes met verschillende soorten eten en middenin allemaal tafeltjes met krukjes. Waar je ook eet, je mag overal zitten en je besteld allemaal kleine dingetjes om je maaltijd compleet te maken. In ons geval begonnen we vandaag met tijgergarnalen van de grill. Marjon vervolgens noodles en ik seafood met cashewnoten. Alles was echt lekker en goed. Om af te sluiten een lekkere mango smoothie. Het leven is goed, zeker als je beseft dat je aan het einde voor 11 euro hebt gegeten. Heerlijk. Morgen een korte taxirit naar Ao Nang. Nog niets geboekt daar, dus we zien wel waar we terecht komen morgen. Eerst maar eens kijken of slapen op dit iets zachtere bed beter gaat. Wat in ieder geval zeker is, is dat we vannacht geen apen zullen horen. Maar dat we eerder wakker zullen worden van scooters, motoren en toeterende auto's. Een groot contrast, en ook dat is weer heerlijk hier.

Een dikke digitale knuffel.

1. Marleen:
    12 januari 2019
    Ik lig helemaal in een deuk over de beschrijving van die 3 groepen. Ik hoor het je zo zeggen. Jij bent wel van de details he haha
  2. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    Avonturen, heerlijk.
  3. Patricia:
    Ja je komt los😂😂😂
  4. Jeanet en Niels:
    12 januari 2019
    Mooie verhalen, hopelijk slapen jullie nu beter;-)