Singapore naar Melaka

11 augustus 2017 - Melaka, Maleisië

Vandaag weer een verplaatsing. We gaan vandaag naar Melakka met de bus vanuit Singapore. 2 nachten geleden de tickets geboekt via de website easybook.com. Een aanrader voor iemand die ooit deze kant opgaat.Tickets voor bus, trein en veerboot op 1 plek voor het hele land. Echt vroeg op hoefde vandaag niet, de bus vertrekt pas om 10.45. Lekker ontbeten en toen alles binnen was een Uber XL aangevraagd. We zijn zeg maar niet het type backpacker wat op reis gaat met een klein rugzakje. Vandaar de XL. Een vriendelijke vent brengt ons in 15 minuten naar het Golden Mile Complex, waarvandaan de bussen vertrekken vanuit Singapore. We melden ons keurig op tijd, en wat blijkt. We hebben 4 plekken naast elkaar op de achterste rij. Het is net alsof we op schoolreisje gaan. We hadden ons zo'n bus voorgesteld als vroeger naar zwemles, maar tot onze grote verassing hebben we stoelen die ontzettend groot en luxe zijn. Leuning en voetensteun die ver naar achter en naar voren kunnen en veel beenruimte. Dit overleven we wel de komende 4 uur. Zo lang duurt de trip. 2 keer douane, we gaan weer van het ene land naar het andere, beetje slapen, even eten en ondertussen komt het met bakken uit de lucht. Het hoost echt. Bij aankomst in Melaka staan de plassen enkeldiep op straat. Maar het is inmiddels wel droog. Bij de eerste stop stapt iedereen op 9 man na uit. Volgens onze tickets worden we op 160 meter van ons hotel uitgeladen, maar daar denkt onze chauffeur anders over. Ondanks dat hij uiterlijk lokaal oogt, heeft hij waarschijnlijk Duitse voorouders. Met heftige handgebaren, korte zinnen op strenge toon en geen ruimte voor discussie maakt hij ons duidelijk dat we er echt hier uit moeten. Als Johan hem laat zien dat op ons ticket echt wat anders staat wuift hij het op buitengewoon professionele manier weg. Er zit niets anders op. We stappen uit en gaan lopen. Gelukkig niet zo heel ver en Google vertelt ons de weg. Bij het inchecken wordt ons verteld dat ze het hotel aan het voorbereiden zijn op de toekomst, dat is Maleis voor een verbouwing met veel tering herrie tussen 09.00 en 18.00, 7 dagen per week. Als we op onze kamer de spullen gedropt hebben, lopen we even het centrum in voor een late kleine lunch. Omdat het contrast tussen het Westerse en luxe Singapore en hier best wel weer groot is lopen we weer terug naar het hotel om lekker even bij te komen. Dan valt ons op dat een hotel voorbereiden op de toekomst echt heel veel herrie maakt. Johan loopt even naar de receptie om hierover in gesprek te gaan, onmiddellijk krijgen we een kamer in een ander hotel, 50 meter verderop in de straat aangeboden. Bijna exact hetzelfde hotel, alleen 50 meter verder en al volledig voorbereid op de toekomst. Heerlijk rustig dus. Jessie is inmiddels druk aan het appen met Kim. Een vriendin uit Uithoorn die samen met haar broer Nick en ouders Theo en Ingrid (vrienden van ons) ook vandaag aangekomen zijn in Melaka. Niets afgesproken, puur toeval. Na ons uurtje acclimatiseren ontmoeten we elkaar aan het einde van de straat en gaan we Jonker street in,  ook weer zo'n straatje wat na 18.00 uur omgetoverd wordt in één grote openlucht markt. Kraampjes met eten worden afgewisseld met zonnebrillen, selfiesticks en draagbare ventilators. Maar ook wapenstokken zijn hier gewoon verkrijgbaar. We belanden op het terras, waar we heerlijk gegeten hebben. Een menu met voor ieder wat wils. Hierna nog even de straatjes door gelopen en genoten van de karaoke. Fanatiek zingende Chinezen sieren hier het straatbeeld. De ene met wat meer talent dan de andere. Maar het lijkt alleen de westerlingen op te vallen dat ook mensen van het niveau "zanger Rinus" hier hun podium kunnen opeisen. Verder maakt Melaka een levendige indruk met veel barretjes en muziek. Wat echt te hysterisch is, zijn de tuktuks. (schrijf je dat zo?) In de race om zoveel mogelijk klanten op je tuktuk te krijgen zijn die dingen helemaal opgepimpt. Thema's als spiderman, pikachu en natuurlijk hello kitty op de meest kitscherige manier uitgelicht ondersteund door keiharde muziek. Na nog wat foto's lopen we gezellig pratend terug richting onze hotels die 300 meter uit elkaar liggen. Even een frisse douche en lekker slapen. Truste.

1. Jolanda:
    11 augustus 2017
    Wat een mooie verhalen allemaal, jullie genieten met volle teugen, fijn
  2. Wendy:
    11 augustus 2017
    Wat grappig dat je bekenden tegenkomt!! Leuk die hello Kitty tuktuk jullie zien er allevier goed uit!!
  3. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    11 augustus 2017
    Straks allemaal lekker gebruind terug in Nederland waar we nog steeds met vesten en paraplu lopen
  4. Johan van der Linden:
    12 augustus 2017
    We genieten zeker, en zullen ook vast wel bruiner zijn, maar het is hier niet heel zonnig hoor. We hebben maar 2 hele dagen zon gehad. De rest bewolkt. Wel heerlijk warm. Dus we zijn zeker niet vies bruin. Maar wat niet is.........
  5. Jeanet en Niels:
    12 augustus 2017
    Staat je goed hoor die snorkel Merit, ik zou het elke dag dragen ;-)))