Scooteren

17 januari 2019 - Koh Jum, Thailand

Vandaag heel rustig aan begonnen met een ontbijt rond half twaalf. En daar eigenlijk bedacht wat we vandaag zouden doen. Voor morgen hebben we een dag snorkelen en het bezoek aan "Emerald cave" geregeld. Dus die dag is ingevuld en vandaag bedacht Marjon tijdens het ontbijt dat het leuk zou zijn om een scooter te huren. En dat hebben we dus gedaan. Het is ook wel weer kenmerkend hoe dat gaat hier. De mevrouw van het restaurant kent wel iemand die scooters verhuurt. Ze probeert hem 5 minuten te bellen en als hij niet opneemt, loopt ze 1 restaurant verder en daar zit de vrolijke snuiter. Er worden 2 woorden gewisseld en er staat een scooter buiten. Voor 150 baht (4 euro) mogen we hem de rest van de dag mee. Als we zeggen dat we nog even naar ons huisje lopen, zegt hij nog dat hij hem wel komt brengen. Halverwege passeert hij ons en rijd nog even langs het tankstation om benzine te tanken. (Zie de foto) Het tankstation is hier een oud coca cola rek met daarin allerlei plastic flesjes gevuld met een rode vloeistof, benzine. Je koopt een flesje en gooit die in je tank. Klaar. Geniaal simpel. Als wij ons huisje uitlopen staat de scooter met de sleutel erin aan de weg klaar voor ons. De goede man van de verhuur heeft helemaal niets van ons.  Geen naam, geen adres, geen rijbewijs. Niets, en dat is hier prima.

Wij zijn scooterend het eiland over gegaan en dat is niet een al te groot parcours. 80 procent hadden we al gehad door ons ritje naar het strand met de taxi gisteren. We hebben alle afslagen genomen en uiteindelijk kwamen we weer uit bij het strandje van gisteren. Het scooteren zelf is echt heerlijk, al is het alleen maar voor de verkoeling van de rijwind.

Ook hier leven mensen wel weer in hutjes waarvan je hoopt dat ze blijven staan tijdens de eerstvolgende regenbui. Ook het afval is echt een probleem hier. Het is ook, in vergelijk bij ons, niet normaal hoeveel plastic er hier verbruikt wordt. Dat komt mede door het water natuurlijk. Dat wordt hier door iedereen uit flessen gedronken. Ieder 2 flessen per dag zorgt voor een grote hoop plastic.

Maar éénmaal bij charlie's beach zijn we gelijk doorgelopen naar het restaurant boven het strand en zijn daar op het terras geploft om het vervolg na dit eiland te bedenken. Lonely planet erbij, internet sites en booking sites. Wat we gemerkt hebben de afgelopen week, is dat plannen maken een proces is. Je begint enthousiast met je eerste keuze. Dan kom je tot de nadelen en zoek je een tweede en/of derde keuze. Daar lees je je op in. Dan ben je het compleet zat na 2 uur en laat je het even rusten en ga je in de zee dobberen en genieten van een zonsondergang, eet je wat vers fruit en stap je op je scooter terug naar het dorp. Dan loop je naar een "booking office" en vraag je goede man of vrouw om een tip en dan doe je dat. Wij hebben dus voor zaterdag een speedboot naar Koh Ngai geboekt. Dat is een eiland 15 kilometer verderop en daar schijnt het volgens de locals echt goed snorkelen te zijn. We kregen natuurlijk gelijk een goede aanbieding voor daarna, maar die laten we even liggen. Anders ligt ons schema vast en we zijn nogal wispelturig.

We hebben vandaag in ons huisje de hele dag al geen water. Maar ook daar is natuurlijk een geniale oplossing voor hier. Er staat namelijk in iedere badkamer een ton van 100 liter met een schaaltje erbij. En daarmee spoel je het toilet door, was je je handen mee en douche je jezelf. Niet optimaal maar zeker efficiënt en hopelijk morgen weer water. We zullen zien.

Na de "bucketshower" nog even liggen lezen op bed en naar ons vaste restaurantje gegaan om te eten. Vandaag werd er gevraagd of we spicy wilde.  Marjon wilde "a littlle,little,little bit spicy". En ik wilde "a little spicy". Ik kan er iets beter tegen dan Marjon namelijk. Maar goed, je weet het al. Het was echt niet normaal heet. Onze lippen tintelde gevoelloos en onze monden stonden in brand. Volgende keer "no spicy" dus.

Nog even een ijsje gehaald en terug gelopen na weer een leuke dag.

Het  is trouwens de eerste dag dat niet de hele dag de zon scheen vandaag. En dan koelt het toch af. 30 in plaats van 33 graden. Hoe is het bij jullie? 🙄

Een dikke digitale knuffel.

1. Merit:
    17 januari 2019
    Je weet heel goed hoe het weer hier is.... En waar is de foto? ;)
  2. Merit:
    17 januari 2019
    Laat maar, foto's gevonden!!!
  3. Mascha:
    17 januari 2019
    Het is hier fantastisch! Vooral na het zien van jullie heerlijke hoofden, vol van ontspanning ;-)
  4. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    Strakblauwe lucht ongeveer 5 minuten per dag, verder winter 🌧💦💦💦⚡️💨