Melaka dag 2

12 augustus 2017 - Melaka, Maleisië

Uitslapen voor gevorderden. We zijn rond 10.45 pas wakker. Als we het gordijn opendoen zien we dat het pijpenstelen regent. We draaien ons nog even een keertje om en we leggen contact met de andere basis in Melaka om een ontbijtafspraak te maken op lunchtijd.  Op ons vaste meetingpoint komen we weer samen en lopen naar Liaum Liam, volgens de Lonely Planet de beste tent voor een ontbijtje in Melaka. En daar is echt geen woord aan gelogen. Ciabatta's, volkoren brood, vers gemaakte milkshakes en de lekkerste koffie tot nu toe. Top. Hierna het centrum door geslenterd en wat we gisteren al een beetje aanvoelde, dit is niet de plaats om 3 dagen door te brengen. Het is prima hier hoor, maar 1 van de hoogtepunten die hier genoemd wordt is de kerk in het centrum. En dat ding was me toch een bak lelijk. Voor een plekje wat onlangs benoemd is tot werelderfgoed door Unesco valt het ons toch wel tegen. We proeven wat lokale dingen en maken de gebruikelijke foto's. Ook wordt er veel gedronken want sinds we naar buiten zijn gegaan schijnt de zon en is het weer ouderwets heet. Volgende missie voor ons is geld pinnen, we gaan overmorgen weer verder naar Tioman Island en daar is maar 1 pinautomaat op het eiland en die wil wel eens weigeren. Verder kan je op het eiland niet met pas of creditcard betalen. Dus moet je zorgen dat je voldoende cash op zak hebt. Dat is nog wel een dingetje omdat je ook niet zo goed weet wat de prijzen zijn op zo'n eiland. Maar deze missie slaagde ook weer. Hierna naar ons hotel gelopen waar de meiden hun bikini aan hebben gedaan en mee zijn gelopen met Theo, Ingrid, Kim en Nick. Zij hebben een zwembad bij hun hotel en hebben daar even lekker van genoten. Ondertussen hebben Marjon en Johan zich op de was gestort. Na een uurtje alles weer schoon en droog. Ook heeft Johan geprobeerd om tickets te boeken voor de bus naar Mersing. Dit is de haven waar je op de boot naar Tioman stapt. Maar het lukt steeds niet om te betalen. Dat opzich is niet zo erg, maar dan krijg je ook geen kaartjes en dat is wel onhandig. Uiteindelijk maar opgegeven en even naar beneden gelopen om te vragen aan de dame van de receptie of ze wist waar ik tickets kon kopen. Bood ze ons direct aan om tickets voor ons te regelen. Binnen 5 minuten klaar en de tickets uitgeprint. Top service. Hierna waren de meiden ook weer terug en na een vlotte douche het stadje weer ingelopen voor onze tweede maaltijd van vandaag, het diner. We gaan voor satay celung. Een lokaal gerecht waar je met z'n allen rond een tafel zit met een fonduepan in het midden. Deze is gevuld met een huisgemaakte satésaus waar je allerlei soorten saté in hangt. Bij ons is saté een stokje kip-of varkensvlees. Maar hier is saté het stokje en daar kan van alles aan zitten. Kip, varken, worst,garnalen, krab, paddestoelen, inktvis, krabsticks of groenten. Deze hang je dan in de borrelende pan met saus en kook je gedurende 4 minuten. Eenvoudig maar heerlijk. Aan het einde worden alle lege stokjes geteld en wordt de rekening opgemaakt. Simple as that. Als we klaar zijn lopen weer terug door Jonker street. Lekker slenteren in de drukte. Het is duidelijk te merken dat het weekend is want het is veel drukker dan gisteren. We nemen lekker de tijd om te struinen als er ineens om ons heen best wel wat reuring is. Mensen met karretjes met koopwaar lopen ineens sneller dan wij en als Johan opzij kijkt in een zijstraatje ziet hij in het schijnsel van een lantaarnpaal 50 meter verderop waarom. Het hoost daar al en binnen 20 seconden staan wij ook te schuilen voor een tropische regenbui. Na 5 minuten ziet het er niet naar uit dat het snel minder zal worden en besluiten we even wat te gaan drinken in afwachting van een opklaring. En net als bijna iedereen z'n glas leeg heeft lijkt het minder te worden. Door een druilerige miezerregen lopen we richting ons hotel, het lijkt best wel goed te gaan totdat we op de helft het tweede deel van deze bui moeten incasseren. Het is nog steeds echt warm en als je nat genoeg bent deert het niet meer. De kleren te drogen gehangen en nu nog even relaxen terwijl we naar de WK atletiek kijken. Zo weer lekker slapen. Truste.

1. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    12 augustus 2017
    Had de kerk gezien op Google afbeeldingen van melaka, zou ik idd. Niet de halve wereld voor afreizen. Maar wie weet wat jullie op de volgende bestemming weer te wachten staat. Op de foto van Marjon lijkt ze nog steeds superslank ondanks al die lekkere hapjes. Mooie plaatjes steeds en nog steeds leuk om jullie op afstand te volgen. Kus en alle goeds nog.
  2. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    12 augustus 2017
    Tioman lijkt op Google earth alleen lava en telt zo'n 500 inwoners, geen wonder dat je niet kan pinnen. Ben benieuwd wat jullie daar weer treffen. Neem je een heel klein stukje lavasteen voor me mee?
  3. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    12 augustus 2017
    De kerk is wel door Nederlanders gebouwd maar dat weten jullie vast al wel.
  4. Stephanie:
    12 augustus 2017
    Verheug me iedere avond weer om een blog van jullie te mogen lezen. Wat maken jullie een hoop mee, deze reis zal lang in jullie geheugen blijven zie uit naar de verhalen van morgen.
  5. Johan van der Linden:
    13 augustus 2017
    Er is hier heel veel door Nederlanders en Portugezen gebouwd. Maar in zeer slechte staat. Ook het "stadthuys". dikke knuffel terug.
  6. Marjolijn:
    14 augustus 2017
    wat zie je er slank uit Marjon!!!!!! Trots!!!!!