Dag 78, wauw

24 november 2022 - Nazaré, Portugal

Gisteravond in bed zag  Johan pas hoe mooi onze raambekleding hier was. (Zie foto) Ideetje voor thuis. Het combineert in ieder geval heel goed met de mooie lampjes hier. Als we wakker worden regent het zoals voorspeld. En ook zoals voorspeld zou het rond 12.00 uur droog worden en dan zouden de omstandigheden voor de golven beter zijn.

Dus rond kwart voor twaalf gaan we in onze regenjassen richting het fort. Het is druk en gezellig richting Praia de Norte. Ondanks het grijze weer hangt er een goede sfeer en voel je dat iedereen hier is voor iets wat je niet zo vaak in je leven zult zien. Het eerste uur lopen we een beetje van plekje naar plekje en wurmen we ons op het fort naar voren tussen de mensen. Maar als we 30 meter boven zee een plekje hebben gevonden leggen we het picknickkleed neer en gaan we zitten.

Er varen twee jetski's rond, maar de surfers die achterop zitten, blijven zitten en na 40 minuutjes snellen ze weer terug naar de haven. De golven zijn hoog, maar veel schuim en doordat de wind van de verkeerde kant komt slaan de golven te snel om. De golven slaan met veel kracht tegen de kliffen van het fort en de wind blaast de druppeltjes water over het fort en ons heen. We zitten er al bijna 2.5 uur als de politie ons allemaal terug zet achter een touwtje. Geen idee waarom, maar dat is net het moment dat er iets verandert in de golven. Ze komen uit een andere hoek, slaan minder snel om en daardoor worden ze hoger en hoger.

Dat is ook het moment dat er eerst 2, dan 5 en uiteindelijk 12 jetski's in het water liggen. Je voelt aan iedereen dat de spanning oploopt. Als de eerste surfer zich een golf op laat trekken en dan het touw achter de jetski loslaat gaat er een gejuich vanuit het publiek. Het is een gigantisch mooi moment. Zo'n klein mensje op zo'n grote golf die elk moment kan om klappen en daarachter de volgende golf die daar weer overheen gaat. De zon komt er ook door terwijl in de verte op de oceaan de regenbuien er dreigend aankomen. Het is echt genieten en er volgt regelmatig applaus. Sommige surfers maken een salto terwijl ze zichzelf weer de golf opsturen en de ander klapt halverwege de golf gigantisch hard onderuit. Waarna het applaus weer klinkt als diegene door de jetskiër uit het water wordt gehaald voordat de volgende golf ze in de "wastobbe" zou duwen.

De regen die we in de verte al zagen is ineens hier doordat we onze ogen niet van het spektakel af kunnen houden. En in 5 minuten zijn we drijfnat. We lopen in de bui met honderden andere mensen terug naar boven. Als we boven bij de foodstalletjes aankomen is de bui verdreven en besluiten we onze lunch en diner te combineren. We moeten even wachten, maar het is het waard. We lopen in 10 minuutjes terug naar ons huisje en warmen ons op onder een lekkere warme douche met een big smile op ons gezicht. Dit was een grandioze dag en van morgen wordt verwacht dat die nog beter wordt. We kijken er naar uit.

Truste en tot morgen.

1. Hans en Maria:
    24 november 2022
    Wauw, wat geweldig. Alsof je er zelf bij bent maar dan zonder de regenbuien, haha. En als jullie een patroon hebben van de gordijnen wil ik het ook wel🤭😂
  2. Johan van der Linden:
    24 november 2022
    Ik ga het proberen te achterhalen voor jullie. Het was inderdaad geweldig. En de regen was ook prima zo aan het einde van de dag.
  3. Harry:
    25 november 2022
    Neeej toch niet fotografie... maar surfer... haaahaaa.
  4. Johan van der Linden:
    25 november 2022
    Ja, kreeg ik van mijn moeder. 😂😂
  5. Myra:
    25 november 2022
    Haha dat gordijn. Ik zit te denken.... hoe leuk als ik dat als verrassing voor jullie maak. Dat zou leuk thuiskomen zijn (ooit🤣). Echt jammer dat ik niet kan naaien.
  6. Johan van der Linden:
    25 november 2022
    Het is toch echt afschuwelijk. 😂😂😂
  7. Patricia:
    Is dat pip?
  8. Johan van der Linden:
    26 november 2022
    Nee helaas, ze had geen talent
  9. Femke:
    28 november 2022
    Wat geweldig!!!! Ik dacht even dat het Johan was op de surfplank ;) xxxx
  10. Johan van der Linden:
    29 november 2022
    Was het maar zo'n feest. Maar op 1 van de foto's heeft mijn moeder inderdaad mijn hoofd gephotoshopt. Dus dat had je goed gezien.