Dag 77, 300 kilometer

23 november 2022 - Nazaré, Portugal

We zijn vroeg op en Johan rijdt direct naar de garage om het dimlicht wat kapot is te laten vervangen. Dat soort dingen kon je vroeger makkelijk zelf, maar het wiel moet eraf om een lampje te kunnen vervangen. En in de garage hebben ze dat in een kwartiertje geregeld. In de tussentijd pakt Marjon de spullen bij elkaar voor 2 nachten in Nazaré. En om 10.30 vertrekken we van de camping. Het is een prima rit en we rijden over de grote brug bij Lissabon over de rivier de Taag. We hebben een tussenstop gepland in Sintra en na een rondje door Sintra parkeren we de auto op een hele volle parkeerplaats en hebben we geen idee waar we heen moeten. Maar het richtingsgevoel van Marjon is beter dan die van Johan en zo lopen we richting het oude centrum. Onderweg worden we ingehaald door tuk tuks en kleine elektrische autootjes. We hebben geen idee waarom, maar als we bij het toeristenbureau zijn geweest is het ons volledig duidelijk. Het nationaal paleis wat hier de grote trekpleister is en waarvan wij dachten daar even heen te lopen, ligt bovenop een berg en dat is anderhalf uur bergop lopen. Ja, dan zijn de tuk tuks natuurlijk erg handig. Maar het paleis gaat het niet worden vandaag en niet vanwege de anderhalf uur bergop lopen, maar omdat Pip er niet mag komen. Helaas. We lopen een rondje door het hele leuke centrum en in 1 van de smalle zijstraatjes zien we een gezellig terrasje waar we gaan zitten voor een lunch. Het is een biologische eetgelegenheid en de echte Cola is hier vervangen door een biologische versie die niet zo lekker is. 🤐

Het broodje wat we besteld hebben is echter prima en de bediening uiterst vriendelijk. Als toetje genieten we van een lokale kersenlikeur, Grinja. Dat drink je uit een klein bekertje van chocolade. Het eerste slokje neem je gewoon in je mond. Bij de tweede slok stop je het bekertje in je mond en kauw je alles in 1 keer kapot.  Johan vindt het heerlijk, maar Marjon en chocola is geen goede combi. In een heel licht miezerbuitje lopen we terug richting de auto. Het laatste stuk naar Nazaré is nog anderhalf uur rijden en voordat we naar ons gehuurde huisje rijden stoppen we nog even voor een boodschapje. Als we bij het huisje aankomen worden we ontvangen door een uiterst vriendelijke dame die ons het huisje laat zien wat achter op haar terrein staat. Het stelt niet veel voor qua sfeer, maar voldoet verder prima. Ouderwets en sfeerloos, maar praktisch en schoon.

Als we de spullen binnen hebben volgen we de oranje lucht en komen we bij de oceaan uit waar de zon bijna ondergaat. Het is hier ook erg mooi. Het dorpje Nazaré ligt 100 meter onder ons aan een rustig strand en het is een raar idee dat aan de andere kant van het klif de hoogste golven van de wereld op het strand komen.

Qua huisje zitten we echt op een fantastische plek want het is maar 15 minuten lopen naar het punt waarvan we morgen en overmorgen "the giants" hopen te kunnen zien. Het leeft hier echt op straat. Het is gezellig en druk en van de dame van ons huisje begrepen we dat dat echt met de golven te maken heeft. Zodra duidelijk wordt dat de grote golven komen wordt alles gelijk geboekt. Dat is ook de reden dat we eigenlijk direct een derde nacht bijboeken. Niet zozeer dat we zaterdag weer gewoon de golven gaan bekijken, maar het Nederlands elftal speelt vrijdagmiddag en dat kunnen we nu lekker hier kijken in plaats van onderweg terug te zijn richting de camping.

Truste en tot morgen..

1. Tineke Oudshoorn:
    24 november 2022
    Ben nu ook wel heel erg benieuwd naar die golven
  2. Johan van der Linden:
    24 november 2022