Dag 76, kust en golven

22 november 2022 - Cabo Sardao, Portugal

Als we lekker aan de koffie zitten genieten we ondertussen van de 11 van Saoedi Arabië tegen het Argentinië van Messi. Geweldig hoe je met inzet toch heel ver kunt komen. Na de wedstrijd stappen we in de auto en rijden we richting de kust. Vorige week begon het hard te regenen toen we bij de kliffen van Cabo Sardao waren en dat doen we vandaag, hopelijk zonder regen, even over.

Het is 1 uur en 15 minuten rijden en dan hebben we mooi de tijd om ons uitstapje naar Nazaré te regelen. Want de golven lijken heel hoog te worden en dit is eigenlijk de laatste stop vanwaar we het de moeite vinden om nog terug naar Nazaré te rijden. Vanuit hier ook nog 300 kilometer enkele reis. We boeken, na heel veel gedoe, een appartement in de buurt van het wereldberoemde Praia de Norte vanwaar je een goed uitzicht hebt op de golven. En besluiten we morgen vast te rijden en daar dan donderdag en vrijdag te blijven, de dagen waarop de golven voorspeld zijn. Als het eenmaal geboekt is, zijn we allebei erg blij dat we dit gaan doen. Dit was ook iets wat al vanaf ons vertrek op het lijstje stond als de kans zich voor zou doen.

Bij Cabo Sardao aangekomen vermaken we ons weer makkelijk 2 uur bij de hoge kliffen. We maken een wandeling en om iedere hoek vergapen we ons aan de uitzichten. Het is vandaag een grijze dag en dat past ook helemaal bij deze ruige omgeving. De foto's spreken voor zich. Wat ook opvallend is voor deze regio zijn de ooievaars en met name de hoeveelheid ervan. Er zijn onderweg stukken waarop zich op elke electriciteitspaal een nest bevindt en ook in dit jaargetijde zijn die bezet. We overdrijven niet als we onderweg zeker 100 nesten tegengekomen zijn langs de weg. Ook op het klif aan de Atlantische kust zitten ze rustig te broeden terwijl 100 meter lager de oceaan zijn geweld op de rotsen bot viert. Het is een mooi contrast. Op de weg terug begeeft 1 van de koplampen het, maar gelukkig zijn we net voor het donker terug op de camping. Morgen even langs de garage om deze te vervangen voordat we via Sintra naar Nazaré rijden.

Truste en tot morgen.

1. Harry: