Dag 13, Bilbao

20 september 2022 - Bilbao, Spanje

De beste nacht slaap tot nog toe. Zou het komen door de zeelucht? Het strand ligt op 50 meter van onze caravan, dus het zou zo kunnen zijn. Na het ontbijt rijden we richting Bilbao met de Volvo XC 60 die Ton en Koosje mee gekregen hebben van de ANWB. Het is een uurtje rijden naar een berg hoog boven Bilbao waar we de auto parkeren en na de foto's van het uitzicht gemaakt te hebben met de tandradbaan naar beneden gaan richting het centrum van Bilbao. Als we uitstappen is het een klein stukje lopen richting het wereldberoemde Guggenheim museum. Bilbao was tot voor de bouw van dit museum een troosteloze industriële stad. Hierna is het verworden en uitgegroeid tot een toeristen trekpleister in het noordwesten van Spanje.

Het museum is een bijzonder gebouw en ervoor staat een zittende hond helemaal gemaakt van planten. Ook bij de beroemde spin maken we een foto, waarna we door de stad dwalen richting de oude stad "Casa Viejo". Het is daar een wirwar van smalle straatjes, gekleurde gebouwen, grote kerken en leuke pleintjes met gezellige terrasjes. In één van de smalle straatjes zien we een leuk restaurantje waar we gaan zitten voor de lunch. We kiezen voor paella. De tent zit ook vol met Spanjaarden, wat natuurlijk een goed teken is. En het smaakt ons ook erg goed. Wit wijntje erbij en het is genieten.

Hierna slenteren we nog verder door Bilbao en lopen weer terug richting de Funiculare waar bovenaan Ton en Koosje 1 ritje eerder boven op ons zitten te wachten. Op de weg terug rijden we nog richting de haven waar een leerling van Gustav Eifel een constructie heeft gemaakt waarlangs een platform net boven het water heen en weer gaat om auto's, fietsers en voetgangers over te zetten. Een vage beschrijving, ik snap het. De foto hieronder zal het duiden. Daarna rijden wij weer terug naar de camping waar Pip blij is om ons weer te zien. Ze wordt nog blijer als ze daarna op het strand mag rennen achter een tennisbal aan.

Het was weer een heerlijke dag. Truste en tot morgen.