4 dagen Tioman

27 september 2019 - Tioman, Maleisië

Omdat we hier niet zoveel doen schrijf ik nu weer een verhaaltje. Want om nou elke dag te schrijven dat we genieten van het rustig aandoen is ook wel saai hè.

Dus daar gaan we, dinsdag hebben we rustig aan gedaan. Ik ben 2 keer wezen snorkelen en we hebben veel gelopen over het strand, wat ons de laatste wandeling niet zo goed bevallen is. Juara beach op Tioman staat er om bekend dat er zandvliegen zijn, maar nu kwamen we terecht in een ware plaag. En we zijn allebei flink te grazen genomen. De beet van zo'n vliegje prikt een beetje, wordt vervolgens een klein rood puntje en na 1 nachtje slapen dikke rode bulten. Zodoende zien onze ruggen er nu uit als een krater landschap. En jeuken als een malle. 's avonds lekker gegeten in het restaurant van the Bushman en ik denk dat we de rest van ons verblijf nergens anders zullen eten. Mensen komen van andere plekken hierheen om te eten en dat is terecht.

In de nacht werden we al wakker van harde regen en als we wakker worden regent het nog en dat stopt niet meer. Het regent echt de hele dag. Dan zit er maar 1 ding op en dat is lezen. Voor Marjon niet zo'n opgave, maar voor mij geen dagelijkse kost. De biografie van Zlatan is gelukkig boeiend genoeg. Als het rond 16.00 stopt met hard regenen lopen we nog een rondje naar een ander strand en drinken we nog iets bij een plaatselijk café.  Tijdens het eten regel ik voor de volgende dag dat ik mee kan met een duik. 1 van de mensen die hier bedient is overdag duikinstructeur. Een leuke vlotte gast.

En dus heb ik de volgende dag om 09.30 mijn eerste duik. We duiken op een stek die Karanta ho heet. Erg mooie duik met goed zicht en veel stroming. Als we terug varen richting strand komt Marjon weer aangelopen en drinken we samen wat. Er wordt gevraagd of ik ook met de tweede duik mee ga, en ook dat is een mooie duik. Qua omgeving niet heel erg bijzonder. Met snorkelen zie je gelijksoortige dingen hier. Maar het was echt een hele relaxte duik, waarbij ik ook veel lucht over had. Erg genoten. Daarna samen geluncht en de lekker in de zee gehangen. Het boek van Zlatan was natuurlijk niet in 1 regendag uit, dus tot het eten lekker lezen. Tijdens het eten krijgen we te horen dat de snorkel trip van morgen doorgaat. Er zijn genoeg mensen om het door te laten gaan.

Vrijdag dus op tijd op om op pad te gaan. We lopen richting de pier om op de boot te stappen en we vertrekken voor een trip naar 3 snorkel spots aan de andere kant van het eiland. We zijn de baai amper uit als we wilde dolfijnen tegen komen. Prachtig, zo'n groepje van 8 wilde dolfijnen die vlak naast de boot komen zwemmen uit nieuwsgierigheid. Een goed begin van de dag zo. Vervolgens is het 40 minuten varen naar Coral island waar we in een kleine baai overboord gaan voor 40 minuten. Hoe verder van de kant hoe mooier het koraal is. De tweede stek van de dag is midden op zee. Er steken een paar rotsen uit de zee omhoog en daaromheen is het echt prachtig. Je zwemt tussen de rotsen door en het koraal is er echt schitterend. Vissen in alle kleuren en maten.

Hierna worden we op een klein strandje gezet op een onbewoond eiland. Zo'n strandje wat je in promotie filmpjes van reisbureaus ziet. Het internet is echt te slecht hier om het te posten. Maar we hebben genoten van het uurtje daar.

10 minuten varen later zitten we weer in de bewoonde wereld voor de lunch en eten we onze slechtste maaltijd tot nu toe. De laatste snorkel stop is 5 minuten varen van de lunch stop. Een mooie plek, maar haalt het niet bij de tweede.  Het is net na 15.00 uur als we in 45 minuten terug varen naar Juara beach. De golven zijn wat hoger en we stampen er hard overheen. Nog even gedobberd in de zee en na het douchen lekker gegeten. Vis en kip van de bbq. Tijdens het eten weer een duik besproken voor morgenochtend. Eens kijken wat morgen weer gaat brengen. Het is heerlijk hier.

1. Harry:
    27 september 2019
    Haha... Ik moest gelijk aan dr. Pimple Popper denken. Alleen er valt niets te knijpen....
  2. Hans van der Linden:
    27 september 2019
    Nee dat lijkt mij ook geen lekker gevoel. Maar jullie hebben echt een relaxte vakantie naar alv dit verslag. Nog even dan zit het er alweer op. Veel plezier !!
  3. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    🥰🥰