Tioman dag 3

16 augustus 2017 - Pulau Tioman, Maleisië

Na een nacht waarin de spijsvertering van Jessie voor zichzelf begonnen was begon het ochtendgebed van de moskee om 05.27. Mooie tijd om wakker te worden na zo'n gebroken nacht. Maar fris en fruitig aan het ontbijt om 08.45 want onze snorkeltrip begint om 09.30. We vertrekken met een boot van expeditie Robinson naar Coral island. Ongeveer 40 minuten varen. In de luwte van het eiland, waar er weinig golfslag is gaat het soepel en snel. Maar eenmaal om de noordpunt van het eiland heen is het stampen op de golven. Veel boegwater slaat naar binnen en het is een ruig kwartiertje, maar wel erg leuk. We gaan snorkelen op 3 plekken vandaag, 2 op Coral island en 1 halverwege de terugweg richting Juara. Het eerste punt ligt uit de wind en we varen een rustige baai binnen. Eenmaal aan een boei vast is het zwemvesten uit en gaan. Een beetje twijfel bij sommigen zorgt ervoor dat we niet binnen 2 minuten in het water liggen. Maar als het zover is, is het prachtig. Ongeschonden koraal op wat grotere diepte, glashelder water en vissen in alle kleuren. We zwemmen hier 40 minuten rond een prachtig rif en vermaken ons elke minuut. Marjon, Merit en Jessie met zwemmen en kijken en Johan met z'n camera. Het is echt prachtig. Jessie heeft nog steeds wat last van haar buik en de krampen worden vervelend. Op de tweede stek is het erg ondiep en moeten we erg ons best doen om het koraal niet te raken. Maar het voordeel is dat je alle activiteit op het rif van heel dichtbij kunt zien. Dit is achteraf bezien de mooiste plek van de dag om te snorkelen. Ik merk dat het moeilijk is om uit te leggen in een verhaaltje, dat moeten de foto's echt laten zien. Jessie houdt het na 5 minuten voor gezien. Teveel last van kramp, maar gelukkig blijft alles binnen en doet ze het heel stoer. Ze was niet te vermurwen om toch even over te geven, dat wilde Johan graag omdat het heel veel vissen zou aantrekken en dus prachtige foto's zou opleveren. We varen weer een stuk en komen bij de laatste spot aan. Op het moment dat we er in gaan wordt er nog even gezegd dat hier misschien black tip sharks zwemmen en die zou Johan graag zien. Weer veel moois gezien, maar geen haaien. Komt vast nog goed. Omdat dit de minste plek is van de drie zit iedereen weer in de boot na 25 minuten en varen we weer terug naar Juara beach. Jessie valt snel in slaap in haar hangmat een Marjon, Johan en Merit genieten van een verdiende lunch. Marjon en Merit verdwijnen snel om zich in te smeren omdat de zon nog steeds schijnt en Johan verdiept zich in hoe we naar onze volgende bestemming kunnen komen zaterdag. Het tij is ongunstig de komende dagen, zodoende vertrekt er maar 1 boot per dag van het eiland en wel om 06.00. Wij zitten aan de verkeerde kant van het eiland en in het donker het eiland over is geen optie. Te gevaarlijk. Een uitkomst is er nog niet, maar daarover morgen meer. De middag wordt gevuld met luieren, lezen en zwemmen. Zoals het hoort op een eiland als dit. 3 versnellingen lager en het begint ons al aardig te lukken. Nog een rondje snorkelen door Johan en Marjon en weer zien ze de schildpad. De buurvrouw in het hutje naast ons heeft al ettelijke pogingen ondernomen, waarvan er geen één gelukt is en wij zien ze bijna elke trip. Ze zal ons inmiddels niet meer geloven. Misschien moet ze maar eens mee met ons. Hierna lekker onder de douche en eten. Ook Jessie voelt zich weer goed genoeg om mee te eten. Na het eten spelen de dames een potje rummikub. Straks lekker slapen. Truste.

Ps. van snorkelen wordt alleen je achterkant bruin.

1. Hans van der Linden:
    16 augustus 2017
    Wat een mooie opnames in het paradijs onder water. Geniet er lekker van.
  2. Wendy:
    16 augustus 2017
    Wat een mooie foto's wauw jullie hebben echt een prachtige reis!! Hopen dat jes zich snel beter voelt..
  3. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    16 augustus 2017
    De film nemo in het echt.
  4. Marleen:
    16 augustus 2017
    Woow wat een mooie verhalen weer!! Klinkt super allemaal! En de foto's maken het helemaal compleet!
  5. ToKo:
    T.O.K.O. = Tioman Onderwaterparadijs Kramp Opgelost