Take it easy Tioman

17 augustus 2017 - Pulau Tioman, Maleisië

Vannacht heeft er een echte tropische onweersbui over ons huisje heen geraasd. Tussen bliksem en donder zat soms geen halve seconde en de bliksem verlichte de hele kamer. Als het vannacht weer zo is gaan Johan en Merit er uit voor foto's hebben ze zich voorgenomen. Bij het opstaan was er behalve een nat strand niets meer te merken van slecht weer. Een waterig zonnetje probeerde al door de wolken heen te prikken tijdens ons ontbijt. Het belooft een heerlijke dag te worden. We kunnen natuurlijk alles benoemen, zoals jullie trouwe lezers van ons gewend zijn, maar onze stappenteller van de telefoon vertelt het hele verhaal. Waar we voordat we op Tioman waren elke dag rond of boven de 20.000 stappen kwamen blijven we vandaag steken rond de 500. De dag bestond globaal uit insmeren, zwemmen, snorkelen en 3 keer eten. Over eten gesproken, we lunchen hier tegenwoordig roti canai. Dat is een soort gebakken filodeeg met een curry, en dat is toch lekker. Een recept wat we zeker gaan proberen na te maken in Nederland. Zo raken we toch wel erg gewend aan de oosterse keuken trouwens. Rijst en noodles zijn minimaal 1 keer per dag vaste prik en worden ook door iedereen goed bevonden. Johan is vanmorgen nog wel even naar de duikschool gelopen en heeft voor morgenochtend een duik geboekt voor Johan en Merit. We gaan met de boot weg voor een duik. Leuk en spannend tegelijk. Wel heel veel zin in. Johan en Jessie hebben vanmiddag weer een schildpad gezien tijdens het snorkelen, niet zo'n mooie als de vorige keer. Ook spotte Jessie nog een mooie zeeannemoon met 4 nemo's erin. Mooi gezicht, maar geen camera mee deze keer. Johan is in de middag nog even bezig geweest met het programma na Tioman en ook dat is nu helemaal ingevuld. We gaan hier, zoals het er nu naar uitziet, zondag om 07.00 met de ferry naar het vaste land terug en daar pakken we de bus naar Kuala Lumpur. De busreis duurt 5 uur en 30 minuten. Daar hebben we een hotel geboekt tegenover de opstapplaats waar we maandagochtend om 08.00 verwacht worden voor onze trip naar Taman Negara. Het grootste oerwoud van Maleisië en het oudste oerwoud van de wereld. Althans dat zeggen ze zelf. Het wordt dus weer een lange dag reizen zondag, maar we hebben er altemaal veel zin in om naar de jungle te gaan voordat we naar Pulau Perhentian reizen. We hebben een verzorgde trip van 3 dagen en 2 nachten geboekt inclusief al het vervoer. Ook de busreis en tickets voor de ferry naar de eilanden daarna dus. Scheelt weer uitzoeken. Wat ook fijn is, is dat de organisatie waar we mee reizen de afspraak heeft dat de laatste ferry op ons wacht en dat we dus gegarandeerd op 23 augustus aankomen op Pulau Perhentian. Heerlijk. Nu gaan we eerst nog maar even 2 dagen genieten van dit prachtige eiland. Er is in ieder geval weer voldoende voorraad aan land gebracht vandaag. Dat beseffen we ons niet zo, maar alles op dit eiland moet van het vaste land 55 kilometer verderop komen. Drinkwater in flessen, toiletpapier en het gas waarop ze koken. Johan was vanmorgen even naar de pier gelopen om de wekelijkse bevoorrading te bekijken. Maar dat is nog een hele militaire operatie. Zo hebben we hier de afgelopen 2 dagen geen toast en bananen omdat het gewoon op is. Zo besef je ook weer even hoe makkelijk wij het allemaal hebben in Nederland. Daar loop je gewoon even 3 minuten en heb je alles wat je hartje begeert. Hier komt alles van ver en niet binnen 3 minuten. Het was weer een heerlijke dag. Truste.

1. J.P. van Velzen van Velzen Smaling:
    17 augustus 2017
    Blijft leuk, die verhalen.
  2. Mascha:
    17 augustus 2017
    Oeh... veel recepten voor Roti Canai te vinden hoor, dus dat komt goed
  3. Hans van der Linden:
    17 augustus 2017
    Lees de verslagen met veel plezier. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal. Veel plezier! !
  4. ToKo:
    T>O>K>O> Tioman Onweer Koppie Onderwater
  5. Hans van der Linden:
    17 augustus 2017
    Ton ik vind jouw reacties erg leuk. Kort en bondig.